Twinkle | Digital Commerce

'Groot marktaandeel Takeaway in Duitsland niet vanzelfsprekend'

2018-04-13
1000562
  • [nieuws]
  • 2:36

Takeaway.com ziet graag dat het aandeel in de Duitse online maaltijdenmarkt wordt vergroot. Waar het in Nederland ondertussen met een kwart van de volwassen Nederlanders zaken doet, is dat in Duitsland nog maar 7 procent.

Het aantal actieve bezoekers in zijn thuismarkt Nederland is sinds 2013 gestegen van 1,5 naar 3,5 miljoen. Goed voor bijna een kwart van alle Nederlanders, ouder dan 16 jaar.

Duitsland geldt als grootste actieve markt voor Takeaway.com. Met zijn Duitse site Lieferando.de bediende het bedrijf van ceo Jitse Groen vorig jaar vijf miljoen actieve klanten. Hoewel dit aanzienlijk meer is dan de 3,5 miljoen in Nederland, omvat dit percentage nog maar 7 procent van de Duitsers ouder dan 16 jaar. Met concurrenten als HelloFresh en Delivery Hero zijn er tevens veel grotere kapers op de kust.

Mogelijkheden

De vereniging ziet twee uitkomsten voor de groeiambities in Duitsland van de bezorgdienst: Takeaway staat voor een omslagpunt en de Duitse markt staat aan de vooravond van een groeiversnelling, of de ontwikkeling in Duitsland verloopt toch anders dan in Nederland en Takeaway maakt daar een mindere groei door.

Eerste kwartaal

Takeaway.com, dat op de beurs sinds enkele dagen bijna 2 procent in de min staat, zag het aantal orders in het eerste kwartaal fors toenemen in zijn actieve markten, ruim 20,6 miljoen in totaal. In Duitsland groeide het aantal orders met 32 procent tot 7,5 miljoen. 'Deze versnelde groei is het resultaat van onze aanhoudende investeringen en verbeterde marktpositie. Takeaway omvat nu alle belangrijke bezorgingsketens in Duitsland', zo begeleidt de bezorgdienst de kwartaalresultaten in de Duitse markt.

Commissiestrijd

In Nederland ruziet Thuisbezorgd.nl al langere tijd met restauranteigenaren over de hoogte van de commissie. De bezorger gaf eind vorig jaar aan het commissietarief voor aangesloten restaurants te gaan verhogen van 12 naar 13 procent en dat was tegen het zere been van veel restauranteigenaren. Zij zagen immers hun inkomsten steeds verder slinken. De oppositie kwam daarop in actie en de geboorte van vereniging Horeca in Actie, een groep van ondernemers die zich tegen de monopoliepositie van Thuisbezorgd wil verenigen, was een feit. Zij kwamen met het nieuwe platform Eten.com - inmiddels 1.200 aangesloten partijen. 'Onze leden zijn de eigenaren van het platform. Alleen dat gegeven al onderscheidt ons van Thuisbezorgd.nl', zei initiatiefnemer Sleman Mirza tegen Twinkle.

Een ander initiatief, Thuiseten.nl - overigens niet door boze ondernemers opgericht - kondigde zich deze week aan. 'Wij zeggen niet dat Thuisbezorgd.nl het op een verkeerde manier doen, maar vinden wel dat het beter kan', aldus oprichter Elmar Eckstein in gesprek met Twinkle. Het platform wil zich onderscheiden door een 'keiharde garantie' van 6 procent commissie te rekenen.

Ruzie

De commissiebonanza neemt ondertussen een dergelijke vorm aan, dat enkele restauranteigenaren het heft in eigen handen nemen en de hogere tarieven van Thuisbezorgd doorberekenen aan de klant. Zij worden daar nu door het bedrijf op aangesproken. Volgens de NOS heeft Thuisbezorgd vier ondernemers in Tilburg op het oog die bezorgkosten rekenen wegens de ontevredenheid van de - in hun ogen - te hoge commissie. 'Deze ondernemers bedonderen de klanten', aldus ceo Jitse Groen in gesprek met het NOS radio 1 journaal. Thuisbezorgd gaat in gesprek met de restauranteigenaren en past de tarieven op hun site aan.