Twinkle | Digital Commerce

‘Nog de vraag of supermarkten rendabel worden online’

2017-11-08
180101
  • 1:55

Levensmiddelen worden in ons land lang nog niet zo veel online gekocht als andere producten. Door het groeiende aanbod zal de consumentenvraag stijgen, al is de vraag of en hoe Nederlandse supermarkten e-commerce rendabel kunnen maken.

Dat zei retailprofessor Laurens Sloot vanochtend op Radio 1. Hij reageerde op de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor over het eerste kwartaal van dit jaar. Uit het onderzoek van GfK blijkt dat Nederlanders 22 procent van hun budget voor producten en diensten besteden online. Vooral bij de diensten is het webaandeel met 66 procent groot, bij producten ligt het op 11 procent.

Levensmiddelen
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, liet de NOS weten dat speelgoed, gezondheidsproducten en levensmiddelen achterblijven als het om e-commerce gaat. Met name in die laatste categorie gaan grote bedragen om, die nu dus nog vooral offline worden besteed.

Meer aanbod
Volgens Sloot groeit het online omzetaandeel in levensmiddelen behoorlijk, van ongeveer één procent in 2013 naar zo´n anderhalf procent dit jaar. Dat komt vooral door het toenemende aanbod. Twinkle100-aanvoerder Ahold heeft al dertien jaar ervaring met e-commerce voor Albert Heijn, maar de concurrentie kwam pas recentelijk laat in actie: Sloot haalde op de radio aan dat steeds meer Plus-ondernemers online verkopen en dat Hoogvliet zijn afhaalconcept breed heeft uitgerold. Ook Spar investeerde in e-commerce, Jumbo begint binnenkort met click & collect.

Tesco en Asda
Het online omzetaandeel van levensmiddelen mag hier dan tot anderhalf procent stijgen, in Groot-Brittannië is het al drie keer zo groot. Dat komt volgens Sloot door de investeringen die supermarktbedrijven als Tesco en Asda al in de jaren negentig deden. Maar er speelt nog iets anders: de Britse supermarkten verkopen ook veel non-food producten online, artikelen waar doorgaans veel meer marge op zit. Sloot noemt tuinhuisjes, fietsen en sieraden als voorbeeld.

Echte kruideniers
Natuurlijk zouden ook Nederlandse supermarktketen hun (web)assortiment uit kunnen breiden met non-food, maar daarmee is niet gezegd dat dat ook kopers trekt. Sloot: ‘AH, Jumbo en Plus zijn toch echte kruideniers. Ze kunnen natuurlijk wel andere zaken gaan verkopen als tuingereedschap, maar dat wil nog niet zeggen dat de consument het een logische aankoopplaats vindt.’
 
Lees ook: