MediaMarkt is in Duitsland gestart met een online platform waarop gebruikers videorecensies van producten kunnen plaatsen, om zo anderen te helpen bij hun aankoopbeslissing.
'Weview' heeft dezelfde karakteristiek als c2c-platform KijkBijMij, gecreëerd door de eigenaren van Kijkshop: een verzamelplatform van reviews in beeldvorm, waarbij de makers een commissie ontvangen wanneer hun advies leidt tot een aankoop.
Met 'authentieke en betrouwbare' recensies hoopt MediaMarkt het vertrouwen te winnen van de consument. De elektronicaretailer is sinds kort van start gegaan met het pilotproject; inmiddels telt de ranglijst van video-adviseurs zo'n 180 'kanalen'.
KijkBijMij, dat eind oktober van start ging, telt op het moment van schrijven 1831 verkoopadviseurs telt, voegt binnenkort ook verkopers en klanten van het overgenomen MyCom toe op zijn platform.
Retailtech Hub
Weview GMBH is een Duitse start-up die onder het 'Retailtech Hub'-programma van de MediaMarktSaturn Group valt; in dat programma steunt de retailgroep start-ups in de techbranche die innoveren op digitaal vlak. Onlangs kreeg ook de chiptechniek van deelnemende start-up MishiPay een plaatsje in de nieuwe, kassaloze vestiging van Saturn in Oostenrijk.
Betaalde reviews
Dat consumenten meedelen in een gestimuleerde aankoop in de vorm van commissie, staat haaks op de groeiende impopulariteit van beloonde recensies; zo maakten Amazon en Kieskeurig zich de afgelopen jaren juist hard voor reviewprogramma's waarbij beoordelingen niet zijn geïnitieerd door beloningen of waarbij die niet in het vooruitzicht gesteld zijn. Volgens de ACM, die klantreviews onder de loep nam, zijn consumenten in de loop der tijd echter wel kritischer geworden op online recensies.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
MediaMarkt-platform betaalt commissie voor videoreviews
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.