Adidas is teruggekomen op zijn verbod op de verkoop van Adidas-producten via marktplaatsen als eBay en Amazon. Resellers van het merk mogen deze platformen weer als extra afzetkanaal inzetten voor Adidas-artikelen.
Adidas verbood zijn retailpartners sinds januari 2013 om op externe websites zijn artikelen te verkopen om zo onder andere de controle te houden over de presentatie van zijn producten. In de partnervoorwaarden stond dat producten van Adidas en zustermerk Reebok niet mochten worden aangeboden op online verkoopplatforms die ‘gebruikte of beschadigde waren verkopen’ en/of ‘verkoop door private eindconsumenten toelaten’ en/of, ‘meerdere verkopers voor hetzelfde product herbergen’ en/of ‘geen aparte merkshop voor Adidas hebben in alle relevante markten’.
Onderzoek naar Adidas
Naar aanleiding van het verscherpen van de verkoopregels voor resellers stelde het Duitse Bundeskartellambt, dat waakt over eerlijke concurrentie bij onze oosterburen, een onderzoek in naar Adidas. Dit onderzoek is inmiddels gestopt, omdat Adidas zelf zijn verbod heeft opgeheven.
Verkoopkanalen verbeterd
Het sportmerk zegt de verkoop op marktplaatsen toe te staan ‘als retailpartners aan de criteria voldoen.’ Volgens Reuters heeft Adidas de regels nu versoepeld, omdat de verschillende e-commerce kanalen (als Amazon en eBay) met de jaren zijn verbeterd.
Schoenen met Instagram-foto
Adidas laat klanten vanaf augustus sportschoenen via een mobiele app customizen met eigen Instagram-foto's. Wie straks zijn selfies, foto’s van maaltijden of strandvakanties altijd met zich mee wil nemen, kan straks deze beelden op zijn schoen laten printen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Adidas staat verkoop op Amazon en eBay weer toe
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.