Marks & Spencer heeft een nieuwe website gelanceerd op zijn thuismarkt. De site draait niet langer op software van Amazon, maar op een geheel nieuw platform van eigen makelij. Belangrijk is de editorial tone of voice, vergelijkbaar met een magazine.
Aan de nieuwe site van Marks & Spencer (M&S) is lang gesleuteld en de lancering werd verschillende keren uitgesteld. Laura Wade-Gery, executive director of multi-channel e-commerce, vertelt aan RetailWeek dat ze vastbesloten was het meest ‘customer centric big company platform ever’ te presenteren. ‘We moeten zowel mensen bedienen die weten wat ze willen, als mensen die geïnspireerd willen worden.’
Content en curatie
De nieuwe site van M&S is visueler dan de vorige, met meer aandacht voor veelal grotere foto’s. Om het ruime aanbod beter te presenteren is veel gebruik gemaakt van content en curatie, waardoor het gevoel van een magazine moet ontstaan. Klanten kunnen voortaan hele outfits in één keer bestellen op de site en er is veel ruimte voor style & celebrity features. Nicola Copping, voormalig modejournalist voor de Financial Times, ziet toe op de actualiteit en urgentie van de geboden informatie.
Marks & Spencer als uitgever
Wade-Gery ziet Marks & Spencer als een uitgever, die dagelijks publiceert over stijl en gerelateerde zaken. Aan RetailWeek vertelt ze dat wekelijks ongeveer 100 miljoen bezoeken worden gebracht aan kleding- en schoenenzaken in de UK, terwijl online fashion retailers samen een kwart miljard bezoekers verwelkomen in een week. Uit het feit dat desondanks maar 15 procent van de kleding- en schoenverkopen online plaatsvindt, concludeert Wade-Gery dat er nog veel verbetering kan worden geboekt in inspiratie en gebruiksvriendelijkheid.
Van winkel naar web
Ongeveer 14,5 miljoen fysieke winkelklanten van M&S kopen niet online bij de Britse retailreus, terwijl de meeste van hen wel online koper zijn (elders dus). ‘They are our big focus’, aldus Wade-Gery. In het laatste boekjaar dankte M&S 13 procent van de non-food omzet aan het online kanaal, daarmee goed voor een kleine 800 miljoen euro.
Nederlandse site
De Nederlandse webwinkel van Marks & Spencer, dat een klein jaar geleden zijn comeback maakte in ons land, draait nog op Demandware. De bedoeling is dat ook Marksandspencer.eu en andere internationale sites gaan draaien op het nieuwe platform, vertelde Wade-Gery eerder aan Twinkle. Overmorgen opent Marks & Spencer een tweede Nederlandse winkel, in Den Haag. Tot die tijd zijn de etalages behangen met afbeeldingen van producten die via smartphones kunnen worden gescand en besteld.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Marks & Spencer verruilt Amazon voor eigen platform
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.