Twinkle | Digital Commerce

Online verkoop M&S goed voor 13 procent totale omzet

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:49

Marks & Spencer zag zijn webomzet vorig jaar met 16,6 procent stijgen. De online verkoop  representeert nu 13 procent van de 'general merchandise sales' van het bedrijf. Van de internetorders wordt bijna de helft (44 procent) in de winkel afgehaald.

Marks & Spencer, sinds kort weer actief in Nederland, maakte vandaag zijn jaarcijfers bekend. De totale jaaromzet (april 2012 tot en met maart 2013) kwam uit op 10 miljard pond, 1,3 procent meer dan in 2011 (9,9 miljard pond). De winst voor belasting is 665,2 miljoen pond.

Online only
‘De laatste twaalf maanden is de shopping experience van Marks & Spencer eenvoudiger en meer inspirerend voor klanten gemaakt’, meldt het bedrijf in een persbericht. ‘We ontvangen momenteel wekelijks meer dan 3,6 miljoen bezoekers op onze Britse website, die een betere navigatie heeft gekregen, meer stijladvies bevat dan voorheen en meer verschillende producten aanbiedt. Zo hebben we onder andere 40 procent meer online only artikelen op de website dan een jaar geleden. 

Mobiele omzet
De mobiele omzet van M&S (smartphones en tablets) steeg afgelopen jaar met bijna 200 procent en is goed voor 18 procent van de online omzet. De enorme stijging is volgens M&S te danken aan de vorig jaar verbeterde mobiele website, een iPhone app waarmee ook kan worden afgerekend, en een M&S Home iPad app.

Kalverstraat
M&S lanceerde onlangs zijn nieuwe clicks & bricks-strategie voor de Nederlandse markt. Aan de Amsterdamse Kalverstraat werd een fysieke winkel geopend waar offline en online winkelen wordt gecombineerd. In de fysieke winkel kunnen artikelen online worden besteld via bestelzuilen, op de iPads van het winkelpersoneel of via de mobiele site op de smartphone. M&S wil de komende jaren, naast de kleine shop in de Kalverstraat, nog twee flagship stores inrichten in Den Haag en aan het Rokin.

Fulfilmentcenter
M&S, dat bouwt aan een eigen e-commerce platform, opent deze maand een speciaal fulfilmentcenter voor de online business in de UK. Deze is groot genoeg om 12 Jumbo Jets in te huisvesten, zei Laura Wade-Gery, Executive Director of Multi-channel E-commerce, in een eerder interview met Twinkle. Van daaruit zullen ook de orders van Nederlandse webshoppers worden verzonden naar winkels en thuisadressen.