Na jaren van digitale groei rapporteert Marks & Spencer vandaag een daling van zijn online inkomsten. De webomzet slonk de afgelopen drie maanden met ruim 8 procent. De Nederlandse topman Marc Bolland ontkent dat er problemen zijn met het nieuwe e-commerce platform.
Marks & Spencer lanceerde medio februari een nieuwe website op zijn Britse thuismarkt. Marksandspencer.com draait niet langer op software van Amazon, maar op een geheel nieuw platform van eigen makelij. Aan de nieuwe site van M&S is lang gesleuteld en de lancering werd verschillende keren uitgesteld.
Customer centric
Laura Wade-Gery, verantwoordelijk voor e-commerce en multichannel bij M&S, sprak rond de live-gang over ‘het meest customer centric big company platform ever’. De replatforming heeft de webverkopen in de eerste maanden negatief beïnvloed, blijkens de cijfers, maar M&S zegt dat daar al rekening mee werd gehouden. Volgens het concern trekt de online verkoop inmiddels weer aan, hoewel de promotionele activiteiten nog op een laag pitje staan.
Geen issue
Wade-Gery’s Nederlandse baas Marc Bolland wil aan de slechte online verkoopactiviteiten dan ook geen conclusies verbinden. Tegen RetailWeek zegt hij: ‘Anderen mogen het een issue noemen, maar het is geen issue. Een platform bouw je niet voor een kwartaalresultaat.’ Het is volgens de ceo logisch dat klanten eraan moeten wennen. Hij verwacht dat de online verkoop in de tweede helft van dit jaar hoger uit zal vallen dan in dezelfde periode vorig jaar.
Nederlandse site
De Nederlandse webwinkel van Marks & Spencer, dat een klein jaar geleden zijn comeback maakte in ons land, draait overigens nog op Demandware. De bedoeling is dat ook Marksandspencer.eu en andere internationale sites gaan draaien op het nieuwe platform, vertelde Wade-Gery eerder aan Twinkle.
Lees ook over de ervaringen met het nieuwe e-commerce platform van de Bijenkorf (Twinkle 6-2014).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Marks & Spencer: 'Niks mis met ons nieuwe platform'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.