Nederlandse consumenten kopen vaker een product in een fysieke winkel na een online oriëntatie dan andersom. Dat stelt ABN Amro op basis van eigen onderzoek onder 5.500 Nederlanders. De bank constateert ook dat er veel potentie zit in de online verkoop van food.
Veel retailers vrezen dat het fysieke kanaal alleen als etalage fungeert om producten vervolgens online te kopen, aldus ABN Amro. Die angst is echter ‘ongegrond’ volgens de bank. Online oriënteren en dan offline kopen (webrooming) gebeurt veel vaker dan offline oriënteren en online kopen (showrooming); het gaat om respectievelijk 3 procent versus 28 procent van de respondenten:
‘Groeipotentieel ligt bij fysieke retailer’
De bank stelt optimistisch vast dat 74 procent van de consumenten niet zonder fysieke winkels zegt te kunnen. ‘Hiermee wordt de gedachte dat fysieke retailers ten onder zullen gaan aan de opkomst van “online” ontkracht’, aldus sectorbankier Chris Meijers. ‘Het groeipotentieel ligt bij de fysieke retailer die bereid is te investeren in cross channel en hiermee klanten de mogelijkheid biedt te profiteren van het beste dat beide werelden bieden.’
Online food in opmars
Uit de peiling van ABN Amro blijkt ook dat Nederlandse consumenten open staan voor de aanschaf van boodschappen online. Op dit moment doet nog 91 procent van de consumenten uitsluitend boodschappen in de fysieke supermarkt, maar in 2020 verwacht 37 procent van de Nederlanders boodschappen ook online te zullen doen:
U kunt de ‘Cross Channel Sector Update’ van ABN Amro, waarvoor 5.500 consumenten zijn ondervraagd, downloaden op de site van de bank.
Lees ook:
- Webrooming: Voradius vangt kopers af op Bol.com (12 februari 2014)
- Video Vrijdag: retailers met winkels verslaan pure players (3 januari 2014)
- Dick Boer: 'Digitalisering krijgt nu pas echt vat op foodretail' (20 december 2013)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ABN Amro: 'Vaker webrooming dan showrooming'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.