Het verkopen van voedingsmiddelen op internet valt niet mee, weet Nestlé inmiddels. De fabrikant opende 9 maanden geleden een eigen social commerce platform in Duitsland. ‘Er wordt minder besteld dan verwacht, de gemiddelde orderwaarde is wel boven verwachting.’
Dat vertelde Alexander Decker op de Global E-commerce Summit in Barcelona. Decker is hoofd consumentenzaken bij Nestlé in Duitsland, waar op 1 september vorig jaar de Nestlé Marktplatz werd geopend. ‘De logistiek van e-commerce in food is enorm gecompliceerd, met verschillende temperaturen, packaging, houdbaarheid et cetera’, zei Decker uit de inmiddels eigen ervaring. ‘Het is tricky business: hoge kosten, lage marges. En zodra je de grens over gaat wordt het nog ingewikkelder.’
Merk, contact en verkoop
Het social commerce platform van Nestlé kent een drieledig doel, volgens Decker: het moet een boost geven aan het merk Nestlé. Ook moet het platform zorgen voor direct contact met consumenten (t.b.v. productontwikkeling, testpanels, eventueel co-creatie). Tot slot voorziet het platform dus in een nieuw, eigen, verkoopkanaal.
Vreemde producten
Om de supermarkten en andere wederverkopers niet al te zeer voor het hoofd te stoten, besloot Nestlé maar ongeveer een derde van zijn productassortiment online te gaan verkopen. Het gaat om circa zeshonderd producten. Decker zei vandaag dat 12 van de 20 best lopende producten niet in Duitsland worden verkocht, maar alleen in andere landen waarin Nestlé actief is. Ook een aantal weinig courante producten zijn populair, zoals ‘topseller’ Maggi Mini Würzefläschchen. ‘We zien nu zelf wie die producten kopen, informatie waar we onze resellers weer verder mee kunne helpen’, wees Decker ook op het voordeel voor de overgeslagen middleman.
Focus op sociale verbinding
Concrete omzetcijfers gaf Decker niet prijs, wel zei hij dat het aantal orders wat achterblijft bij de verwachtingen: ‘Maar dat komt ook door onze focus op sociale verbinding. Verkoop is maar één performance indicator van het platform.'
Ben benieuwd om watvoor exacte food producten het gaat. Websites als thuisbezorgd.nl schijnen zeer succesvol te zijn.
Dat het niet makkelijk is biedt ook kansen. Als het makkelijk was deed iedereen het! Ook wij hebben moeten leren omgaan met al die bijkomende factoren wanneer het om voedsel gaat, maar dat gaat inmiddels vrij probleemloos.
FranconiQue verzorgt ook gekoeld en diepvries vervoer. Het is inderdaad een mooie uitdagende case om zowel de "last mile" goed in te regelen als ook het geconditioneerde vervoer op orde te hebben.