Twinkle | Digital Commerce

Boodschappen doen nog offline business in Europa

2017-05-27
500332
  • [nieuws]
  • 1:43

Europeanen gaan voor de dagelijkse boodschappen bijna allemaal nog naar de fysieke winkel. Ongeveer één op de vijf Britten kocht afgelopen jaar levensmiddelen online. Slechts één op de twaalf Nederlanders deed dat. Toch behoort ons land tot de Europese top 3 van online kopers.

Omdat van de grote supermarktketens alleen Albert Heijn op serieuze (maar nog geen landelijke) schaal online verkoopt, wordt wel eens gedacht dat ons land achterloopt met e-commerce in food. Dat klopt, maar binnen Europa alleen als Nederland wordt vergeleken met de UK (19 procent), waar alle grote supermarkten online verkopen, en met Duitsland (10 procent).

8 procent is veel
Zeven op de tien Nederlanders kocht vorig jaar een product of dienst online. Met 8 procent webkopers in food & groceries scoort Nederland hoog in deze categorie, blijkt uit cijfers van Eurostat. In Denemarken ligt het percentage net zo hoog, in alle andere genoemde Europese landen is online boodschappen doen minder ingeburgerd. Het gemiddelde van de lidstaten van de Europese Unie kwam uit op 6 procent, getuige het cijfferraport van Eurostat (pdf).

Size: 6.6K bytes Modified: 2 June 2016, 13:49

Ongeveer één op de zestien EU-burgers kocht afgelopen jaar dus levensmiddelen online. Dat hoeven zeker niet alle weekboodschappen te zijn geweest, en misschien bleef het voor velen maar bij een enkele keer.

Click & collect
Analisten zijn ervan overtuigd dat het online omzetaandeel in levensmiddelen de komende jaren fors zal groeien, waarbij click & collect een belangrijke rol wordt toegedicht. Marktleider Albert Heijn opent dit najaar de eerste afhaalpunten voor online bestelde boodschappen in ons land. Op kleinere schaal startten DekaMarkt en Boni kort na elkaar initiatieven voor online boodschappen, met afhaalmogelijkheid. Spar, Em-Té en Coop Supermarkten hebben soortgelijke opties aangekondigd.

Zie ook:
* Versverkopen online: een blik op de toekomst
* Click & collect: katalysator voor online boodschappen

NB: in het laatste nummer van Twinkle (4-2012, pag. 62 en 63) vindt u de resultaten van een onderzoek van ComScore naar food commerce op het web.