Twinkle | Digital Commerce

Optimaliseren van uw reputatie in Google

2017-05-28
180101
  • 4:13

Uw bedrijf heeft een naam hoog te houden. U heeft geïnvesteerd in imagocampagnes en zo een sterk merk opgebouwd. Tijdens het aankoopproces willen potentiële klanten een beeld krijgen van uw bedrijf. Uw klant zoekt naar bevestiging van vertrouwen voordat hij/zij overgaat tot aankoop. Een gemakkelijke en veelvoorkomende aanpak is een zoekopdracht naar uw merknaam in Google. De potentiële klant krijgt dan tien zoekresultaten te zien. Hoe staat uw bedrijf er voor in Google?

Tekst: Erwin Bossers

Vanwege de grote impact die negatieve zoekresultaten kunnen hebben, investeren bedrijven steeds vaker in het optimaliseren van zoekresultaten op hun merknaam. Dit proces heet Search Engine Reputation Management (SERM). In dit artikel wordt het belang van SERM uitgelegd. We zoomen in op een bedrijf dat worstelt met negatieve zoekresultaten en we geven 12 tips om positieve zoekresultaten op te bouwen.



Hoe belangrijk zijn positieve zoekresultaten voor uw bedrijf?
Een goede digitale reputatie is belangrijk. Uw klant is gericht op zoek naar bevestiging van vertrouwen en één negatief zoekresultaat kan u omzet kosten. Beantwoord daarom de volgende vragen:

  • Hoe vaak zoeken klanten op uw merknaam?
  • Op welke variaties van uw merknaam of namen van uw personeel wordt gezocht?
  • Wat krijgen klanten die zoeken op uw merknaam in combinatie met ‘klacht’ of ‘review’ te zien?
  • Zijn er ongewenste of negatieve zoekresultaten zichtbaar op uw merknaam in Google?
  • Zijn er signalen die het vertrouwen van klanten juist kunnen versterken en ziet u deze terug?

De zoekresultaten van Google op uw merknaam kunnen het best gezien worden als een winkeletalage. U wilt dat klanten de juiste indruk krijgen. Hoe zorgt u hiervoor?

Voorbeeld case negatieve zoekresultaten op merknaam: Brugman Keukens
Eén van de bedrijven die last heeft van een slechte online reputatie is Brugman Keukens. Maandelijks wordt er in Google alleen al 6.600 keer op de merknaam gezocht. Hierin zijn variaties niet meegenomen.

Potentiële klanten van Brugman Keukens krijgen de volgende zoekresultaten te zien op merknaam:

De zoekresultaten bevatten meerdere negatieve resultaten die veel aandacht trekken. De zoekresultaten van Qsa.nl zijn verrijkt met reviewsterren die een beoordeling van 5/10 tonen. Ook de vergrote paginatitel van TROS Radar valt op en roept voor consumenten negatieve associaties op.

Er zijn verschillende situaties denkbaar waarbij klanten op uw merknaam zoeken in Google:

  • Klanten hebben uw bedrijfsnaam gehoord via (offline of online) reclame en typen deze in bij Google;
  • Klanten vergelijken op Google verschillende aanbieders;
  • Klanten hebben uw bedrijfsnaam gehoord en willen langskomen om een aankoop te doen. Voordat ze vertrekken zoeken ze in Google op uw merknaam voor de adresgegevens;
  • Klanten hebben een klacht. Ze zoeken op uw merknaam om te zien waar ze hun verhaal kunnen doen. Hoe vangt u deze mensen op?

12 tips om sterke en positieve zoekresultaten op te bouwen in Google
Wat kan een bedrijf als Brugman Keukens doen om klanten niet af te schrikken maar juist hun toekomstige keuze voor Brugman Keukens te bevestigen? Om succesvol te werken aan een representatieve top tien van zoekresultaten is kennis van het zoekmachine-algoritme nodig.

Onderstaande stappen helpen bij het opbouwen van sterke zoekresultaten die in de toekomst negatieve resultaten kunnen verdringen:

  1. Zorg voor actieve bedrijfspagina’s op Facebook, Twitter en Google+;
  2. Koop AdWords-advertenties in op uw merknaam en stuur bezoekers naar relevante en conversiegerichte landingspagina’s;
  3. Schrijf regelmatig persberichten over uw bedrijf op uw corporate website;
  4. Zorg via Google Webmaster Tools voor geoptimaliseerde organische sitelinks;
  5. Probeer uw bedrijf vermeld te krijgen in Wikipedia;
  6. Probeer uw bedrijf in Freebase vermeld te krijgen voor opname in de knowledge graph;
  7. Zorg voor meer linkwaarde door bestaande positieve resultaten verder omhoog te stuwen;
  8. Probeer een influencer op Google+ een post te laten schrijven over uw bedrijf;
  9. Koop exacte domeinen op voor de belangrijke zoektermen rond uw merknaam;
  10. Zorg voor positieve resultaten in Google suggest;
  11. Optimaliseer afbeeldingen - zoals uw logo en een foto van uw bedrijfspand - met alt-teksten en metadata;
  12. Bekijk of u een website met een negatief resultaat ook iets neutraals of positiefs over uw bedrijf kunt laten schrijven;

SERM: het managen van uw online reputatie in samenwerking met een SEO-expert
Een goede reputatie opbouwen in zoekmachines vergt tijd. Bij Expand Online leert de ervaring dat het langer duurt om zoekresultaten van TROS Radar of websites van kranten naar beneden te drukken. Tijdens de Search Marketing Expo 2014 in Israël vertelde de COO van Veribo Paul Vesley dat sommige bedrijven in de Verenigde Staten veel last van online reputatieschade hebben. Zo erg zelfs, dat enkele bedrijven Google hebben aangeklaagd om zoekresultaten verwijderd te krijgen.

Veel schade kan worden voorkomen als een bedrijf tijdig begint met het opbouwen van sterke, positieve zoekresultaten. Veel bedrijven hebben geen beeld van de impact die negatieve zoekresultaten hebben op de uitval van potentiële klanten. Een grote reclamecampagne kan teniet worden gedaan als uw klanten stuiten op negatieve ervaringen van andere klanten of kritische blogs. Het is verstandig om niet te wachten tot er negatief over uw bedrijf wordt geschreven. Begin direct met het structureel versterken van de zoekresultaten op uw merknaam. Er zullen altijd ontevreden klanten of kritische concurrenten zijn die een negatieve ervaring met uw bedrijf willen delen. Zorg dat klanten worden opgevangen door gerichte pagina’s en zorg dat uw klantenservice ze aan de lijn krijgt. Versterk tegelijkertijd de zoekresultaten zodat u een buffer heeft. Het versterken van een merk in Google verdient een eigen aanpak en betaalt zich altijd terug. Wanneer begint u?

Erwin Bossers is lead SEO-consultant bij online marketingbureau Expand Online.

Foto: Trustworthy Concept, Shutterstock.