Twinkle | Digital Commerce

Solden.be weert klanten Shop2market

2017-05-27
180101

Solden.be weert promoties van adverteerders die samenwerken met conversieattributiepartijen. ‘Het gaat op dit moment specifiek om Shop2market’, laat Domingo Karsten namens de affiliatesite weten.


Solden.be, een Belgische affiliatesite met aanbiedingen van honderden webshops, heeft de samenwerking met een handvol adverteerders gestaakt. Van hen is bekend dat ze in zee zijn gegaan met Shop2market, waarna de inkomsten van Solden.be opdroogden. Volgens Karsten zullen ook klanten van andere conversieattributiepartijen worden geweerd van het koopjesplatform. ‘Maar Shop2market is de grootste. We zijn er in een aantal gevallen achter gekomen dat adverteerders daarmee in zee zijn gegaan. Als ze daar na een gesprek bij blijven, dan hebben wij geen andere keus dan ze te weren. De software is niet transparant en onbetrouwbaar.'

Conversieattributie
Solden.be, dat wordt uitgebaat door het Nederlandse Bridge Marketing, merkte volgens Karsten dat de inkomsten uit sommige advertenties drastisch terugliepen nadat adverteerders gingen afrekenen op basis van software voor conversieattributie. Uitgangspunt daarbij is dat verschillende kanalen die hebben bijgedragen aan een uiteindelijke verkoop daarvoor worden beloond, waar last cookie counts lange tijd de norm was.

‘Worden goed converterende bezoekers opeens toegekend aan eerdere publishers of andere kanalen, dan daalt de prestatie van de adverteerder. En daarmee dus ook de inzet van de publisher’, stelt Karsten vast. ‘Om die reden heeft Solden.be besloten de samenwerking te stoppen met onder andere een grote speelgoedwinkel.’

Reactie Shop2market
‘De keuze om gebruik te maken van conversieattributie laten wij over aan onze klanten’, reageert Shop2market bij monde van Sabine Gamsjager tegen Twinkle. ‘Klanten die dit doen adviseren wij dit te communiceren via hun affiliatenetwerken, zodat de publishers op de hoogte zijn en weten waar ze aan toe zijn.’

Ook Karsten heeft goede hoop dat de netwerken in de nabije toekomst standaard aangeven of adverteerders software voor conversieattributie gebruiken. Daarmee heeft hij overigens nog geen inzage in de attirbutiemethodiek.