Solden.be weert promoties van adverteerders die samenwerken met conversieattributiepartijen. ‘Het gaat op dit moment specifiek om Shop2market’, laat Domingo Karsten namens de affiliatesite weten.
Solden.be, een Belgische affiliatesite met aanbiedingen van honderden webshops, heeft de samenwerking met een handvol adverteerders gestaakt. Van hen is bekend dat ze in zee zijn gegaan met Shop2market, waarna de inkomsten van Solden.be opdroogden. Volgens Karsten zullen ook klanten van andere conversieattributiepartijen worden geweerd van het koopjesplatform. ‘Maar Shop2market is de grootste. We zijn er in een aantal gevallen achter gekomen dat adverteerders daarmee in zee zijn gegaan. Als ze daar na een gesprek bij blijven, dan hebben wij geen andere keus dan ze te weren. De software is niet transparant en onbetrouwbaar.'
Conversieattributie
Solden.be, dat wordt uitgebaat door het Nederlandse Bridge Marketing, merkte volgens Karsten dat de inkomsten uit sommige advertenties drastisch terugliepen nadat adverteerders gingen afrekenen op basis van software voor conversieattributie. Uitgangspunt daarbij is dat verschillende kanalen die hebben bijgedragen aan een uiteindelijke verkoop daarvoor worden beloond, waar last cookie counts lange tijd de norm was.
‘Worden goed converterende bezoekers opeens toegekend aan eerdere publishers of andere kanalen, dan daalt de prestatie van de adverteerder. En daarmee dus ook de inzet van de publisher’, stelt Karsten vast. ‘Om die reden heeft Solden.be besloten de samenwerking te stoppen met onder andere een grote speelgoedwinkel.’
Reactie Shop2market
‘De keuze om gebruik te maken van conversieattributie laten wij over aan onze klanten’, reageert Shop2market bij monde van Sabine Gamsjager tegen Twinkle. ‘Klanten die dit doen adviseren wij dit te communiceren via hun affiliatenetwerken, zodat de publishers op de hoogte zijn en weten waar ze aan toe zijn.’
Ook Karsten heeft goede hoop dat de netwerken in de nabije toekomst standaard aangeven of adverteerders software voor conversieattributie gebruiken. Daarmee heeft hij overigens nog geen inzage in de attirbutiemethodiek.
Wat een nonsens. Omdat nu inzichtelijk wordt gemaakt wat natuurlijk allang bekend is, namelijk dat een kortingscode partij nooit de originele bron is van een klant. Misschien zou het verdienmodel van een dergelijke site ook eens onder de loep moeten, dat ze een bijdrage doen in de conversie en niet een volledig nieuwe klant aanleveren.
Dit krijgt nog een staartje. De affiliatenetwerken hebben Shop2market ook al op het matje geroepen. Zie Affiliateblog: http://www.affiliateblog.nl/pan-verzoekt-shop2market-verwijdering-content-optimalisatie-samenwerking/
Ik ben geen fan van die Shop2Market tool, maar ben eigenlijk nog minder fan van kortingscode sites. Eigenlijk een tegenstrijdige reactie, door de tool van S2M krijgt de kortingscode publisher geen sales meer; als reactie daarop gooien ze alle S2M klanten eruit.
Ze weten gewoon dat de eigen toegevoegde waarde miniscuul is, als adverteerder zou ik me dan ook niet druk maken om dit bericht.
hallo Twinkel, best wel raare kop. Graag de kop veranderen in:
"Cookie dropper website solden.be ziet in dat hun business model niet meer werkt bij klanten die een geavanceerd meet systeem gebruiken en gaat verder met alle klanten die nog niet door hebben dat ze belazert worden door een publisher zonder bijdrage."
of nog beter:
"Solden.be ziet vanzelf in dat hun bijdrage aan een sale null is en verzoeken klanten niet meer te adverteren."
Typisch gevalletje van de pot verwijt de ketel.
Gasten, voordat jullie alle kortingscodesite op een hoop gooien, check de feiten en analyses. Het Engelse affiliate netwerk Affiliate Window heeft gisteren een white paper met analyses gelanceerd. Kijk verder dan je neus lang is en neem ook klantwaarde, up en cross sell effecten mee. Ik vraag me af of Shop2Market dat meeneemt in hun analyses. Voor de whitepaper, ga naar: http://blog.affiliatewindow.com/how-value-attribution-will-shape-the-future-of-affiliate-marketing-white-paper/
Solden communiceert 'aanbiedingen' die er niet zijn en laat verlopen codes staan. Solden is wat dat betreft geen uitzondering, maar dit is schering en inslag op kortingscodesites. Ze weten precies welke codes er in omloop zijn, maar 'vergeten' vaak de verloopdatum of voorwaarden (zoals een minimum orderwaarde) te vermelden...
De discussie over toegevoegde waarde van een aanbiedingswebsite is in 2011 al 100x herhaald. Wij hebben daar al eerder een advies/reactie over geven. Terug te vinden op: http://www.solden.be/het-kortingscode-fenomeen/ Daarin adviseren wij ook om als adverteerder niet met alle aanbiedingswebsites samen te werken maar een keuze te maken voor aanbiedingswebsites die echt additionele sales kunnen leveren. En dus niet over een kam te scheren.
In ons originele persbericht stond dan ook: Voor de betreffende adverteerders is dit erg jammer nu Solden.be een commercial heeft en mailings laat uitzenden naar honderdduizenden Vlamingen
Naast Solden.be hebben wij als bedrijf ook een tiental andere projecten zoals vergelijkings- en contentsites. En in die rol kijken wij ook met argusogen naar agressieve ontdubbelingsscripts.
Uiteindelijk rekenen wij en vele andere publishers ook terug op ecpc's. En wanneer een adverteerder daar niet (genoeg) voor wil betalen. Dan sturen wij ook geen verkeer.