Bugaboo bouwt aan een nieuw online platform voor zijn verkoopactiviteiten. De Nederlandse fabrikant van kinderwagens wil binnenkort starten met e-commerce in China. Ondertussen werkt het bedrijf aan een entree in een geheel nieuwe productcategorie.
Dat vertelde chief sales officer Mieke van der Loo gisteren in Breukelen tijdens Shopping Time, een bijeenkomst van expertgroepen van Shopping2020 op Nyenrode.
Bugaboo begon in 2009 voorzichtig met online verkoop van onderdelen. In hetzelfde jaar startte het bedrijf een samenwerking met het Amerikaanse Bugaboostrollers.com, waarmee de verkoop van complete kinderwagens werd vormgegeven. De site verwijst inmiddels naar het algemene Bugaboo.com.
E-commerce in eigen huis
Bugaboo, dat prat gaat op eigen teams van designers en engineers en op zijn eigen fabriek in China, besloot een paar jaar geleden om ook e-commerce in eigen hand te nemen. In 2011 werd een mondiale strategie gedefinieerd en vervolgens werd een global team aan het werk gezet. Resultaat was de koopoptie op Bugaboo.com, een jaar geleden. De e-commerce site kwam aanvankelijk in twee talen (Nederlands en Engels) en voor acht landen binnen Europa beschikbaar, aantallen die inmiddels zijn opgeschroefd.
Platform
De kinderwagens van Bugaboo tekenen momenteel voor 60 procent van de omzet uit webverkoop, terwijl er nominaal veel meer accessoires en onderdelen worden verkocht; slechts één op de tien orders betreft een kinderwagen. Van der Loo, die liever spreekt van ‘commerce’ dan van ‘e-commerce’, vertelde gisteren dat Bugaboo werk maakt van een nieuw platform voor online verkoop. Ze gaf er niet veel over prijs, behalve dat mobiele optimalisatie en sociale interactie speerpunten zijn in het project.
Tmall.com
Bugaboo beschouwt Oost-Europa, Japan, Zuid-Korea en China als belangrijke groeimarkten voor de toekomst. De entree in dat laatste land wordt momenteel voorbereid. Hoe die vorm krijgt is echter nog een vraagstuk; eerst op Alibaba’s verkoopplatform Tmall.com? Of ook meteen op de eigen site gaan verkopen aan Chinezen? Ook andere Aziatische landen staan op de roadmap van Bugabo, dit jaar volgens Van der Loo goed voor ruim honderd miljoen euro totale omzet.
Geen retail
Van der Loo vertelde gisteren ook dat Bugaboo zijn entree zal maken in een andere, tweede productcategorie. Het heeft wel met mobiliteit te maken, maar niet met baby’s en er is tien jaar aan gewerkt. Anders dan de kinderwagens, die veelal via retailpartijen de weg naar de klant vinden, zullen de nieuwe producten in de toekomst wellicht louter direct door de fabrikant worden verkocht. ‘Als er geen retail meer aan te pas komt, hebben we echt alles in eigen hand. Dan hoeven we ook geen zorgen te hebben over Amazon en Google', besloot Van der Loo.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bugaboo werkt aan nieuw verkoopplatform en entree in China
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.