Als kleine onderneming heeft u vaak geen geld om externe partijen in te huren die uw Twitter-account bijhouden. Christopher Ratcliff van Econsultancy geeft een aantal tips aan kleine webshops over hoe zij Twitter zelf optimaal kunnen inzetten om klanten te bereiken.
Personalisatie
Een belangrijk onderdeel van de social mediacampagne is de persoonlijke interactie die u via Twitter heeft met consumenten. Vooral met dit persoonlijke contact en uw duidelijke passie voor de producten die u verkoopt zult u klanten trekken, stelt Ratcliff.
Personalisatie is de factor waarmee u uzelf onderscheidt van de grote concurrenten. Tegen hen kunt u als kleine webshop namelijk (nog) niet opboksen als het bijvoorbeeld gaat om het prijzen van artikelen, maar u kunt wel de service van de online winkel optimaliseren via een medium als Twitter. Een voorbeeld is het Londense restaurant Foxlow, waarbij de eigenaar alle vragen en opmerkingen van klanten op Twitter zelf met humor beantwoordt.
Het is tevens belangrijk om snel te reageren op klachten die via Twitter worden gemeld, zegt Ratcliff. Uit een recente studie waar Ratcliff naar verwijst blijkt dat 72 procent van de consumenten binnen een uur een antwoord van een bedrijf verwacht.
Waar moet u op letten als u antwoordt? Een paar tips:
- Sarcasme werkt niet. Sarcastische opmerkingen kunnen snel verkeerd geïnterpreteerd worden, wat alleen maar in het nadeel van uw bedrijf is.
- Let op spelling. Lees altijd uw berichten nog eens door voordat u op ‘tweeten’ klikt. Het kan gebeuren dat u een woord verkeerd heeft gespeld omdat u gehaast bent. Gebruik ook nooit meerdere uitroeptekens, afkortingen of spreektaal in uw tweets.
- Schrijf uw tweets in de conversatievorm. Op die manier moedigt u gebruikers aan om op uw tweet te reageren en presenteert u uzelf als een benaderbaar en vriendelijk bedrijf.
Promoten op Twitter
Overweeg om kortingen aan te bieden op Twitter. De online kledingshop Bonobos startte bijvoorbeeld een exclusieve eendagsuitverkoop op het sociale medium. Het bedrijf noemde de actie ‘Twixclusive’ en teasede het een paar dagen van tevoren al op Twitter.
Als u ervoor kiest om acties op Twitter te organiseren, bedenkt u dan dat u reageert op followers om het gesprek over het onderwerp gaande te houden. En vergeet ook niet om te blijven tweeten over de actie om het on top of mind te houden bij de consument.
Contentstrategie
Probeer vooral relevante content te tweeten, maar zorg er wel voor dat u niet alleen maar eigen marketingtweets op Twitter plaatst. Ga mee in de gesprekken op het sociale medium en ga af en toe off topic met content die niet van uzelf is maar wel interessant is om te delen met uw fans. Zorg er daarnaast voor dat lange URLs verkort worden. Dit kunt u bijvoorbeeld doen aan de hand van onder andere bit.ly.
Twitter-account promoten op eigen site
Het is verstandig om op uw eigen website een link te plaatsen naar uw Twitter-account. Koppel share-buttons aan individuele pagina’s of producten. Consumenten checken hun eigen Twitter-tijdlijn veel vaker dan uw webshop, dus is het belangrijk dat u hier zoveel mogelijk voorkomt.
Overweeg ook eens om Twitter te integreren in uw webshop. Door de feed van uw eigen account hier te tonen zien klanten dat u constant actief bent op het sociale medium en open staat voor reacties van consumenten.
Twitter Ads
Sinds dit jaar biedt Twitter bedrijven de mogelijkheid om (betaald) te adverteren in tweets. De Twitter Ads (ook wel Promoted Tweets genoemd) worden geleidelijk uitgerold naar de landen waarin het sociale medium aanwezig is. Om te kunnen adverteren dient uw webshop aan een aantal voorwaarden te voldoen. Bekijk hier of u in aanmerking komt voor Twitter Ads.
Andere tips
- Vergeet niet te tweeten in het weekend. Ook dan zijn consumenten online en heeft u vaak minder concurrentie van andere webshops.
- Accounts van concurrenten volgen. Concurrenten en belangrijke personen uit de branche kunnen soms voor interessante informatie zorgen die u kunt inzetten voor uw eigen tweets.
- Wees visueel. De nieuwe beeldfunctie van Twitter waarbij afbeeldingen automatisch worden uitgeklapt is goed om te gebruiken om uw tweets aantrekkelijker te maken.
- De lay-out van uw Twitter-pagina inrichten. Zorg voor een duidelijke afbeelding voor de header en avatar van uw Twitter-pagina. Maar weinig gebruikers zullen uw pagina bekijken, maar het is goed om ook daar in lijn te blijven met de lay-out van uw webshop.
- Gebruik alleen relevante hashtags. Tegenwoordig worden hashtags op Twitter vooral gebruikt om grappig over te komen. Probeer dit te vermijden en alleen nuttige hashtags te plaatsen. Eén hashtag per tweet, adviseert Ratcliff.
Bron: Econsultancy.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Hoe als kleine webshop optimaal gebruik maken van Twitter?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.