De Britse supermarktketen Waitrose experimenteert momenteel met kluisjes om online bestelde boodschappen in te stallen. Klanten kunnen er ook bevroren en gekoelde waren oppikken.
Om de ‘fenomenale groei’ van Waitrose.com te continueren wil de supermarktketen klanten op zoveel mogelijk manieren boodschappen laten inslaan, aldus e-commerce directeur Robin Phillips tegen Internet Retailing. ‘Met collection lockers kunnen we klanten bereiken op plaatsen waar we geen winkel hebben en die veel gemak opleveren, bijvoorbeeld op de weg van huis naar werk en op de route naar school.’
Persoonlijke code
Boodschappenbestellers bij Waitrose ontvangen een sms-bericht met een persoonlijke code, die toegang geeft tot het juiste kluisje. Wie voor 11.45 uur bestelt kan zijn vers- en kruidenierswaren de volgende dag oppikken bij de testlocatie in Bracknell, waar het hoofdkantoor van Waitrose is gevestigd. Bij orders vanaf 50 pond betalen afhalers niets extra.
Click & collect en drive throughs
Waitose biedt webshoppers al sinds 2009 de optie om orders op te pikken bij honderdvijftig supermarkten. De keten, die samenwerkt met websuper Ocado, geeft volgend jaar een definitief vervolg aan een test met drive troughs op vijf plaatsen. Kluisjes moeten voor nog meer gemak zorgen.
Kluisjesnetwerk
De omzet van Wairose.com lag in het eerste kwartaal van zijn boekjaar ruim de helft hoger (plus 50,1 procent) dan in dezelfde periode vorig boekjaar. Volgens Internet Retailing is Waitrose slechts één van de Britse supermarktketens die een netwerk van kluisjes willen uitrollen. In ons land had websupermarkt Smaak.nl plannen in die richting, maar eigenaar Newco Food Retail ging in een voortijdig stadium failliet.
De Buren
Het Twentse bedrijf De Buren claimde drie maanden geleden een wereldprimeur met actief gekoelde kluisjes voor click & collect. Er zijn voor zover bekend geen Nederlandse supermarktketens die zelf een kluisjesnetwerk willen opzetten.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Waitrose test kluisjes voor boodschappen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.