Twinkle | Digital Commerce

13 voorbeelden van curated shopping sites

2017-05-28
180101
  • 3:41

Veel webshoppers zouden graag wat hulp willen hebben bij het vinden van de juiste producten in het oerwoud van e-commerce websites. Diverse internetondernemers hebben daarom een curated shoppingsite geopend.

Er bestaan verschillende soorten curated shoppingsites. Zo kunnen producten in de webshop zijn geselecteerd door stylisten en beroemdheden of is de selectie ontstaan uit de keuze van de volledige community op de site. Ook maken website-eigenaren zelf gecurateerde lijsten van merken, designers en online boetieks. Sig Ueland geeft op Practicalcommerce.com dertien voorbeelden van curated shoppingsites.

1. Svpply
Svpply is een marktplaats die gecurateerd wordt door zijn eigen community. Ueland noemt de site het online equivalent van de offline winkeletalage. De leden van de site gebruiken het platform om producten te verzamelen die zij later nog willen aanschaffen of om artikelen te vinden die zij nog niet op andere websites gezien hadden. Svpply heeft 1,1 miljoen producten in zijn ‘shop’-sectie. Het bedrijf werd vorig jaar gekocht door eBay.

2. AHALife
AHALife is een webshop met een gecurateerd aanbod van one-of-a-kind luxeartikelen. De site werkt samen met curatoren die marktleider zijn of innoverend zijn in de branche. De curatoren maken ‘verhalen’ met productafbeeldingen, waarna leden deze artikelen direct kunnen aanschaffen.


 

3. BeachMint
BeachMint is een curated platform dat samenwerkt met beroemdheden en experts. Zij zijn elk gekoppeld aan een eigen webshop: JewelMint, ShoeMint, BeautyMint, HomeMint, StyleMint en intiMint. De leden van elke afzonderlijke shop krijgen maandelijks tegen een vast bedrag een gecurateerd productaanbod en stijtips van sterren als Jessica Simpson, Justin Timberlake en Rachel Bilson.

4. ShoeDazzle
ShoeDazzle biedt webshoppers de mogelijkheid om indirect te winkelen met een persoonlijke stylist, zegt Ueland. Nieuwe leden worden verzocht een modequiz te doen, waarna het platform het lid wekelijks een gepersonaliseerde lijst met producten toestuurt. ShoeDazzle werkt, net als BeachMint, samen met een bekende celebrity stylist.

5. The Coveteur
The Coveteur geeft leden een kijkje in de kledingkast en het huis van invloedrijke beroemdheden en designers onder het ‘Behind the scenes’-tabblad op de site. De producten uit de foto’s van de curatoren zijn direct te koop op het platform.

6. Aviesta
Aviesta is een van oorsprong Spaans platform dat wordt gerund door hoofdstylist Anahí. Zij stuurt samen met haar eigen team elke eerste week van de maand de leden een gecurateerd productaanbod per e-mail toe. Hiervoor moeten consumenten wel eerst een stijlenquête invullen. Naast de keuze uit een geselecteerd assortiment krijgen klanten toegang tot speciale Aviesta-evenementen.


 

7. Styloko
Styloko is gericht op het volgen van een specifiek modemerk. Consumenten kunnen hun favoriete merk op het platform volgen of zich inschrijven voor een productcategorie. Ook voorzien de website-eigenaren hun klanten van inspirerende content.

8. MyHabit
MyHabit is een curated shoppingsite van Amazon waarop artikelen worden verkocht die geselecteerd zijn door zowel stylisten en bekende mensen als consumenten zelf. De website verzendt naar meer dan vijftig landen. Anders dan andere curated shoppingsites maakt MyHabit gebruik van een bodyguard bij de ingang van de webshop. Consumenten kunnen het productaanbod dus pas zien na aanmelding.

9. Nuji
Nuji verzamelt de producten van de favoriete webshops van de klant en bundelt ze. Deze webshops zijn te selecteren uit een shopaanbod van dertigduizend online boetieks. Door op Nuji.com zoveel mogelijk producten te taggen (‘leuk te vinden’) van een favoriete retailer, verzamelen leden reward-punten die in te wisselen zijn tegen korting bij de betreffende webshop. Daarnaast is het als lid mogelijk om andere leden met dezelfde stijl of smaak te volgen.

10. ShopStyle
ShopStyle is opgezet door het Amerikaanse modemerk Popsugar, dat nieuws op de site biedt over entertainment, mode, beauty en fitness. ShopStyle’s redacteuren maken elke dag shopping guidelines volgens de laatste trends, die op de homepage onder ‘Featured Shops’ worden getoond. De artikelen zijn direct op de site te bestellen.

11. Glance
Glance is begin dit jaar geopend door Zappos.com. De online shop richt zich op de verkoop van schoenen, kleding en accessoires met behulp van social media en heeft als doel klanten een ‘curated’ selectie te tonen van het assortiment van Zappos. Dankzij een database vol social data kan Glance consumenten producten en bijpassende artikelen tonen die zij graag willen zien.

12. Lyst
Lyst legt, net als Styloko, de focus op het volgen van het favoriete modemerk. Het platform werkt samen met merken, boetieks en warenhuizen en brengt hun assortiment online samen. Bij aanmelding selecteren nieuwe leden vijf merken of winkels die zij graag zouden willen volgen. Via de e-mail worden zij op de hoogte gehouden van nieuwe collecties en saleartikelen van het gevolgde merk.

13. Buyosphere
Buyosphere is een platform waarvan de artikelen gecurateerd worden door consumenten zelf. Bezoekers kunnen zich aanmelden als curator om zo hun favoriete producten voor te leggen aan andere leden. Ook hebben zij de mogelijkheid om advies te geven over de kleding die zij ‘ontdekt’ hebben.