Twinkle | Digital Commerce

Ocado helpt Britse supermarkt Morrisons online

2017-11-08
269251

Morrisons, de vierde Britse supermarktketen naar omzet, start begin volgend jaar met online verkoop. Dan slijten alle grote ketens in Groot-Brittannië producten op internet. Morrisons sloot een betwiste deal met de pure internetverkoper Ocado, dat zorg draagt voor de bezorging.

Bestelde producten van Morrisons worden verzonden vanuit Ocado’s distributiecentrum in Dordon (Midlands). De supermarktketen zal het centrum op termijn overnemen en uitbreiden. Ocado deelt zijn kennis op het gebied van warehousing, fulfilment en de bezorging van orders met Morrisons, dat zo een vliegende start denkt te kunnen maken met e-commerce. De keten verwacht binnen drie tot vier jaar return on investment, schrijft de BBC.

Roet in het eten
Het pact met Morrisons is voor het kwakkelende Ocado een manier om meer rendement te behalen. Mogelijk gooit Waitrose, een andere Britse supermarktketen, nog roet in het eten; vanuit Dordon verzendt Ocado al jaren huismerkproducten van Waitrose naar zijn klanten. Wairose, dat ook een eigen webwinkel heeft, gaat onderzoeken of Ocado’s deal met Morrisons geen contractinbreuk betekent.

Tesco, Asda en Sainsbury’s
Voorlopig is Morrions nog even de enige grote Britse supermarktketen die niet online verkoopt. Concurrenten Tesco, Asda en Sainsbury’s bieden hun klanten al jaren een online bestelmogelijkheid.  Voor marktleider Tesco is e-commerce al een paar jaar miljardenbusiness, runner up Asda staat aan de vooravond van een test met same day delivery van boodschappen, waarmee het een Britse primeur heeft.

Schade
Uit onderzoek van Oxford Economics bleek een kleine twee jaar geleden dat geen andere Britse retailer zoveel omzet had laten liggen door het gebrek aan een online verkoopkanaal als Morrions. Toen al beliep de ‘schade’ volgens de onderzoekers 314 miljoen pond.