Voor de Britse online supermarkt Ocado is 2022 een jaar om snel te vergeten. De omzet groeide nog wel nipt, maar onderaan de streep is het verlies fors toegenomen tot meer dan 500 miljoen pond.
Het bedrijf is wel gewend aan verlies, zo schreef het vorig jaar ook vooral rode cijfers. Toch zal het resultaat van het afgelopen jaar weinig reden voor optimisme geven. Vooral op de retailactiviteiten moest het bedrijf veel toegeven. Daar was vorig jaar nog een plus van 150 miljoen pond te zien, inmiddels is die winst volledig verdwenen, in dat segment schreef Ocado in 2022 een verlies van 4 miljoen pond.
In 2021 kon die retailwinst Ocado nog enigszins helpen, ondanks een totaalverlies van 177 miljoen pond. Nu duikt het bedrijf dus nog verder in het rood. Het verlies van Ocado nam in een jaar tijd met 324 miljoen pond toe tot 500,8 miljoen in totaal.
Toch denkt het bedrijf het tij te kunnen keren. Binnen vier tot zes jaar moet het brutoresultaat positief worden. Dat hoopt Ocado te kunnen bereiken door samenwerkingen en logistieke uitbreidingen. Het bedrijf geeft overigens aan dat de combinatie van macro-economische en geopolitieke tegenwind Ocado geen goed heeft gedaan.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ocado verliest half miljard in 2022
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.