Vrouwelijke Nederlandse internetgebruikers bezoeken vaker vergelijkingssites dan mannelijke, blijkt uit data van comScore. Interessant is verder dat vergelijkers bij 'oudere' internetgebruikers meer in trek zijn dan bij jongere.
ComScore heeft een diagram gepubliceerd met data over het gebruik van vergelijkingssites door Nederlanders. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbedrijf brachten vier op de tien (40 procent) internetgebruikers uit ons land afgelopen mei een bezoek aan een vergelijker.
Vrouw versus man
Uit een demografische analyse maakt comScore op dat meer vrouwen vergelijken dan vrouwen. Op een index van 100 scoren vrouwen 103 en mannen 97 punten. Daaruit volgt dat ruim 41 procent van de Nederlandse vrouwen en een kleine 39 procent van de Nederlandse mannen vergelijkers bezocht in mei.
Hieronder vindt u het diagram van comScore:
Oud versus jong
Uit de afbeelding blijkt dat vergelijkers vooral populair zijn bij Nederlanders tussen de 45 en 54 jaar. Bijna de helft (48 procent) van deze mensen bezocht zulke sites in mei. Ook 55-plussers vergelijken meer dan gemiddeld. Van de jongste groep (tussen de 15 en 24 jaar) bracht minder dan eenderde een bezoek aan een vergelijker.
Als ik een vergelijkingssite (van generieke producten) zou zijn, zou ik me nu serieus zorgen gaan maken. Ik zie het in mijn eigen omgeving, 'moeder' zoekt druk op de vergelijkingssite terwijl de kids (tieners) via Whatsapp aan vrienden vragen welke product zij hebben en waar ze het hebben gekocht. Prijs en specs spelen nauwelijks een rol.
Vergelijkingsites van nu dreigen de Startpagina's van morgen te worden ?
Denk niet dat de vergelijkers de startpagina van morgen zijn. Jongeren zijn sowieso gevoeliger voor de meinig van hun vrienden en kopen veelal gadgets en minder praktische apparaten. Ze zullen niet uitwisselen welke strijkbout of grasmaaier ze gebruiken.