Twinkle | Digital Commerce

Marktplaatsen

2017-05-26
180101
  • 3:59

Marktplaatsen. Daar waar meerdere handelaren hun waren aanbieden. Daar waar je naartoe gaat om iets te kopen. Marktplaatsen zijn blijvertjes. Marktplaatsen hebben de toekomst. Heel interessant voor de (kleine) zelfstandige webwinkelier.

Ik concludeerde dit al hier. En Shopping2020 kwam pasgeleden met dezelfde conclusies.

Marktplaats.nl
‘Wie is er niet groot mee geworden?’ Mijn webwinkel zou er niet geweest zijn zonder Marktplaats.nl. Dáár gingen de mensen in den beginne, de tijd dat e-commerce nog in de kinderschoenen stond, naartoe als ze online iets wilden kopen. Nog steeds trekt Marktplaats.nl enorm veel bezoekers en doen vele webwinkels er goede zaken.

Zelf ben ik, toen een watermerk met url in de foto niet meer mocht op Marktplaats.nl, overgestapt naar Marktnet en Marktplaza. Een ander voordeel daar was dat producten ‘eeuwig’ mochten blijven staan. Met klikbare url. En destijds waren de producten op Marktnet en Marktplaza beter vindbaar in Google dan de producten op Marktplaats.nl. Nog steeds komt er af en toe een bezoeker via Marktnet of Marktplaza.

Ik ben gestopt met spullen op dit soort marktplaatsen aan te bieden. Omdat mijn advertenties steeds minder bekeken werden door de enorme groei van het aangebodene. Omdat het van oorsprong voor tweedehandsspullen en particulieren is bedoeld. Omdat ik tussen de aanbiedingen en koopjes sta. Omdat afhalers niet altijd kwamen opdagen. En omdat kopers wilden onderhandelen over de prijs.

Vergelijkingssites
Vergelijkingssites zijn ook aantrekkelijk voor retailers. Naar vergelijkingssites gaan mensen toe om te kijken waar ze een product het beste kunnen kopen. Door wie het allemaal aangeboden wordt. Waar het op voorraad is. Wie het het snelste kan leveren. Wat de beste prijs is. Reviewsites vallen hier ook onder en zijn interessant voor hotels, restaurants, films, boeken en vakanties.

Sociale media
Blogs, Facebook, Twitter, Pinterest, enzovoorts zijn geen marktplaatsen. Daar gaan mensen niet heen om te winkelen. Daar doen mensen andere dingen. Kletsen. Foto's uitwisselen. Kennis opdoen. Dingen delen. Inspiratie opdoen. Op de hoogte blijven.

U kunt daar contact onderhouden met uw doelgroep, laten zien waar u mee bezig bent, waardoor u geïnspireerd bent, nieuwe producten showen, vragen beantwoorden, ideeën delen enzovoorts. Een leuk voorbeeld is de Facebookpagina van Alles in Wonderland.

U hoopt op positieve aanbevelingen in de sociale media; de vroegere mond-tot-mondreclame, maar dan tig keer effectiever, omdat meerdere mensen het lezen. Deze Facebook-pagina van een fan van de Action, dat is toch geweldig? Sociale media zijn bedoeld om te communiceren. En niet bedoeld voor directe verkoop.

Kortingsacties, bedelen om likes, reclames die vaak herhaald worden, win-acties om meer volgers te krijgen, het delen van andermans content met als doel uw eigen url pluggen; het irriteert. Daar bouwt u geen langdurige relatie met uw klanten mee op.

Grote warenhuizen
Grote online warenhuizen zoals Zalando, Amazon, Wehkamp.nl en Bol.com bieden zelfstandige webwinkeliers de mogelijkheid spullen te verkopen via hun site.

Voor de zelfstandige webwinkelier is dat mijn inziens alleen interessant als u producten verkoopt die deze grote warenhuizen zelf niet verkopen. U kunt qua prijs namelijk nooit tegen ze op. Ze kopen zowel de producten als de verzending groter in. U moet mee met hun voorwaarden, zoals 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren. U moet uw product aanbieden inclusief verzendkosten.

Dat wordt dus duurder aanbieden, waardoor u niets verkoopt. Duurder aanbieden is zelfs anti-reclame: ‘zo dat is een dure toko.’Of u moet tegen (of onder) de kostprijs aanbieden waardoor u niets overhoudt. Tegen de kostprijs leveren, daar wordt alleen het grote warenhuis beter van. U doet ondertussen het werk. Het warenhuis strijkt de winst op. En groeit.

Grote online warenhuizen zijn geen markten. Het is geen plaats waar meerdere handelaren (op gelijkwaardige basis) hun waren aanbieden. Grote online warenhuizen zijn alleen interessant voor merken en fabrikanten. In plaats van leverancier van het warenhuis worden ze retailer via het warenhuis.

Etsy en Dawanda
Voor zelfgemaakte producten zijn er marktplaatsen als Etsy en Dawanda. Deze platformen trekken gerichter koperspubliek dan Pinterest, waar het hoofddoel toch inspiratie is.

De markt lijkt kleiner doordat er alleen zelfgemaakte producten worden aangeboden, doch dankzij het internationale karakter is het aanbod enorm. Waardoor het ook daar moeilijk is om op te vallen.
Etsy en Dawanda controleren de aanbieder. Dat werkt als een keurmerk. De klant hoeft niet zelf uit te zoeken of hij met een betrouwbare webwinkel zaken doet.

Google Shopping
Vergeet Google niet. Daar gaan mensen zoeken als ze iets willen kopen. Er kan rechtstreeks gezocht worden in Google Shopping. Of u kunt uw producten met foto’s laten verschijnen via Google Shopping naast de organische resultaten. Hoe vaak en hoe hoog uw product getoond wordt hangt af van hoeveel u betaalt en hoe goed uw product past bij de zoekopdracht.

Hoog scoren bij de organische resultaten werkt natuurlijk beter. Maar zodra Google door heeft dat de zoeker een koopintentie heeft, zal hij liever betaalde resultaten (advertenties) laten zien dan organische resultaten van webwinkels. Commerciële resultaten zullen er steeds meer tussenuit gefilterd worden.

Deze opsomming van marktplaatsen is van verre van compleet. Bied uw producten aan op plaatsen waar mensen naartoe gaan om iets te kopen. Verwar sociale media niet met marktplaatsen. En ga als tussenhandelaar niet naast uw leverancier staan.

En nee. Mensen gaan ook niet naar hun mailbox als ze iets willen kopen. Een nieuwsbrief is ook al geen marktplaats.