H&M is van plan om in augustus een Amerikaanse webshop te lanceren. De webwinkel staat bovenaan de agenda van de Zweedse keten, na de opening diverse keren te hebben uitgesteld.
‘We hebben de complexiteit van het openen van een webshop voor Amerika onderschat’, zegt Karl-Johan Persson, chief executive van H&M tegen The Wall Street Journal. ‘Als we maar één kledingstuk per dag verkochten, dan zouden we nu overal ter wereld al online zijn geweest. Maar met ons sales volume wordt het allemaal een stuk complexer om de Amerikaanse markt te kunnen bedienen.’
Uitstel
Diverse retailexperts hebben H&M bekritiseerd over de traagheid van de uitrol van zijn online verkoopactiviteiten naar het Amerikaanse continent. De shop zou begin 2012 al worden geopend, maar dat werd uitgesteld tot het voorjaar. Ook deze lancering werd verplaatst naar de herfst van dat jaar. In september 2011 waren wel al een aantal H&M-artikelen online te bestellen voor Amerikanen in een e-boutique van Elle.com.
Mobiel beloningssysteem
Ondanks het uitblijven van de webshop ging de retailer begin dit jaar een samenwerking aan met applicatieontwikkelbedrijf Session M, waarmee het een mobiel beloonsysteem voor zijn Amerikaanse klanten beschikbaar stelde. In diverse mobiele applicaties wordt gebruikers gevraagd een H&M-advertentie te bekijken, waarvoor zij worden beloond met zogenoemde ‘m-points’, een soort Air Miles. Deze m-points kunnen zij inwisselen voor korting in, nu alleen nog, fysieke H&M-winkels. Het systeem moet straks ook beschikbaar worden voor de webwinkel.
COS-winkels
Naast de H&M-webshop voor de VS wil de keten zijn higher-end label COS in het Amerikaanse straatbeeld zien te krijgen. Er worden hier daarom de komende achttien maanden diverse COS-winkels geopend. Ook breidt het bedrijf zijn H&M-shops in met name de VS en China uit met in totaal 350 fysieke winkels in 2013.
Nu is het alleen nog wachten op een affiliate samenwerking! Dat zou helemaal mooi zijn.