Driekwart van de omzet uit (fysieke en digitale) mediaproducten zal in 2030 online worden gegenereerd. Twee op de drie aankopen op het gebied van consumentenelektronica zullen tegen die tijd op het web tot stand komen. Internet tekent dan voor 40 procent van de omzet in fashion.
Dat stelt Ronald Berger Strategy Consultants in zijn onderzoek naar de ontwikkeling van de Nederlandse retailbestedingen. Twinkle kreeg inzage in het rapport van het adviesbureau. In onderstaande figuur is te zien dat media en elektronica relatief de meeste omzet danken (nu en straks) aan het online kanaal.
Uit de tabellen blijkt ook dat de relatieve webgroei het grootst zal zijn in markten die nog niet zo lang en intensief online worden bediend. Ronald Berger verwacht dat het aandeel van online in fashion anno 2030 zo’n 8 keer groter is dan nu, de online omzetaandelen in personal care en home & garden gaan meer dan tien keer over de kop. Het aandeel van online in food groeit van 1 procent in 2010 tot 30 procent in 2013, aldus het adviesbureau.
Volgens Ronald Berger groeien de totale online retailbestedingen in ons land tot 2030 met ongeveer 700 procent, terwijl de retail overall (offline en online) met niet meer dan 33 procent zal groeien in die periode. Het online omzetaandeel groeit tot circa 35 procent in 2030, als de fysieke retail het met 10 miljard euro aan omzet minder moeten doen. Per jaar, welteverstaan:
Twee factoren bepalen volgens Ronald Berger welke retailers uit de winkelstraat kunnen profiteren van de stormachtige webgroei: de online capaciteiten en de kwaliteit van de ‘winkel footprint’. Meer daarover leest u hier.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Internet domineert media- en elektronicamarkt in 2030'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.