Twinkle | Digital Commerce

Inditex zet in op digitalisering

2020-08-25
1000666
  • [nieuws]
  • 1:45

Inditex, de eigenaar van onder andere Zara en Pull & Bear, gaat 1 miljard euro investeren in digitalisering. De online omzet moet in 2022 goed zijn voor een kwart van de totale omzet van het bedrijf.

Dat blijkt uit een verslag van de kwartaalcijfers dat het Spaanse bedrijf vandaag naar buiten bracht. De investering in online is onderdeel van de nieuwe strategie van Inditex. Andere belangrijke punten zijn duurzaamheid en een betere integratie van offline met online. In totaal wordt er voor 2,7 miljard euro geïnvesteerd in de nieuwe plannen. De strategie wordt de komende twee jaar toegepast bij alle merken in het portfolio: Zara, Zara Home, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho en Uterqüe.

Online verkoop

Inditex verwacht dat de online verkoop in 2022 meer dan 25 procent van het totaal zal uitmaken, vergeleken met 14 procent in het fiscale jaar 2019. Het bedrijf wil grotere winkels openen en elke winkel laten fungeren als een distributiecentrum. Daarnaast zal de implementatie van het RFID-systeem, dat het volgen van kleding en geïntegreerd voorraadbeheer mogelijk maakt, eind 2020 volledig worden ingezet bij alle merken.

Nieuw platform

Daarnaast lanceert het bedrijf ook een platform onder de naam Inditex’s Open Platform (IOP), dat al sinds 2018 in ontwikkeling is. Het platform is momenteel voor 60 procent operationeel en moet volledig worden ingezet tussen 2020 en 2022. Alle digitale activiteiten moeten via het nieuwe systeem gaan lopen en de bedoeling is dat online en offline beter met elkaar verbonden worden. Hoe dat er precies uit gaat zien, is nog niet bekendgemaakt.

Duurzaamheid

Qua duurzaamheid wil Inditex ook grote stappen maken met duurzame stoffen, recycling en een zero-waste policy. Verder wil het bedrijf eco-efficiënte winkels hebben, gebruik maken van herbruikbare energie en de productieketen verduurzamen.

Cijfers

De online sales van Inditex waren in het eerste kwartaal van 2020 50 procent hoger dan het jaar ervoor. In april steeg dat zelfs naar 95 procent. Qua omzet maakte het bedrijf voor het eerst een verlies van 409 miljoen euro. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat 88 procent van de winkels gesloten werd vanwege de coronacrisis.