Twinkle | Digital Commerce

Redcoon drukt zwaar op webomzet Media Saturn

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:11

Media Markt en zusterketen Saturn hebben goede online zaken gedaan in het laatste boekjaar. De gezamenlijke e-commerce omzet groeide met 35 procent. Redcoon drukt de digitale resultaten van de holding drastisch.


Dat blijkt uit voorlopige cijfers die moederconcern Metro Group deze week heeft gepresenteerd. Media Saturn Holding noteert een online omzetgroei van 11 procent over het afgelopen boekjaar (t/m september), veel minder dus dan de 35 procent voor de naamgevende vlaggenschepen. Het verschil is onder meer te wijten aan het afstoten van onprofijtelijke groothandelsactiviteiten van Redcoon.

9 procent omzet online
Dankzij de ‘extreem positieve’ webomzetontwikkeling van Media Markt en het van de Nederlandse markt verdwenen Saturn, boeken de ketens nu 9 procent van hun omzet online. Over alle kanalen heen noteerde Media Saturn Holding een kleine omzetgroei van 0,1 procent (like-for-like), vergelijkbaar met het plusje van moederconcern Metro (0,2 procent).

Redcoon
Eerder deze maand werd bekend dat Redcoon van de Nederlandse consumentenmarkt wordt gehaald. De pure player, die binnen de holding (omzet)technisch lange tijd een voortrekkersrol vervulde, verdwijnt ook in België, Spanje, Portugal en Oostenrijk. De toekomst van Redcoon in Duitsland, Polen en Italië is ongewis.

Makro
Komende maand publiceert Metro Group meer cijfers in zijn jaarverslag. Het Duitse concern is onder andere ook eigenaar van groothandelsketen Makro, die de deuren van zijn webwinkel dit voorjaar in het slot gooide.