Twinkle | Digital Commerce

Inspelen op Vaderdag: 3 tips voor uw webwinkel

2017-05-28
180101
  • 2:55

Binnenkort, op zondag 16 juni, is het weer Vaderdag. Hieronder vindt u een lijstje met drie tips om hier als webwinkelier actiematig op in te spelen.



Tekst: Emilia Palka

1. Creëer een concrete, maar simpele actie
Gaat u voor een kennismakingsactie, gericht op nieuwe klanten, of wilt u juist uw huidige klanten stimuleren om weer een aankoop te doen? Of wilt u de gemiddelde orderwaarde juist verhogen? Er zijn genoeg typen acties die u kunt bedenken. U kunt korting geven, producten weggeven, nieuwe producten extra onder de aandacht brengen en het daarbij zo gek maken als u wilt. Het is belangrijk dat de actie niet al te ingewikkeld is. Trek uw learnings uit de evaluatie van uw vorige acties en optimaliseer.




Is een specifieke actie niet mogelijk, dan kunt u ook kiezen voor een andere aanpak. Biedt uw webshop verschillende producten aan, zet dan een paar producten bij elkaar of combineer ze en zo kunt u in no time een Vaderdag-shop creëren. Zo heeft bijvoorbeeld De Telegraaf Webshop (zie hieronder) een selectie gemaakt van reeds afgeprijsde producten en deze bijeen gebracht in de ‘Vaderdag Shop’. Dit is een voorbeeld van hoe u op korte termijn, vanuit uw huidige productaanbod en zonder al te veel inspanning goed kunt inspringen op een actie. Denk ook eens aan bijvoorbeeld een inpakservice als upsell-mogelijkheid. Tijdige levering is voor consumenten van belang, dus communiceer duidelijk wanneer een aankoop (uiterlijk) wordt bezorgd.



Voor een actie met zo'n specifieke doelgroep als bij Vaderdag het geval is, hoeft u dus niet per se op zoek te gaan naar nieuw aanbod. Kijk goed hoe u met uw huidige aanbod slim op de actie kunt inspelen.

2. Onderzoek de trends binnen uw doelgroep
Bent u goed op de hoogte via welke websites of zoekwoorden uw doelgroep op dit moment op uw site binnenkomt, maar stelt u vast dat de conversie bij sommige van deze verkeersbronnen achterblijft? Met een specifieke actie kunt u juist deze bezoekers overhalen om klant bij u te worden. Uw actie moet in dit geval de ‘twijfel’ wegnemen of exclusiviteit uitstralen.


Denk bijvoorbeeld aan een actie die gericht is enkel op nieuwe klanten. Op het moment dat er op een website die fotoboeken aanbiedt veel bezoek komt via bronnen die gerelateerd zijn aan jonge gezinnen / jonge ouders, dan kan de uitbater een meer gerichte actie opzetten. Bijvoorbeeld: ‘Perfect cadeau voor de eerste Vaderdag’. Wees creatief en verras uw doelgroep.

Gebruikt u de informatie vanuit de interne zoekfunctie op uw website? De zoekbox op uw website is een belangrijke informatiebron. Hier vindt u de informatie over waar uw bezoekers naar op zoek zijn. Kijk goed naar deze zoekwoorden en maak hier gebruik van. Via Google Analytics kunt u gemakkelijk de zoekfunctie op uw site analyseren.

3. Verhoog de conversie met een dedicated landingspagina
De ideale landingspagina beantwoordt de informatiebehoefte van de bezoeker. Maak het voor uw bezoeker dus makkelijker door direct te linken naar de desgewenste actie, zonder dat hij nog helemaal door de website moet navigeren om de actie te kunnen vinden. Er is genoeg keuze in het type landingspagina dat u kunt maken. U kunt op de pagina alleen de actie tonen, de opmaak van de bron deels overnemen of bijvoorbeeld deze pagina geheel in een andere stijl op te maken. Een simpele en meestal snelle oplossing is om bijvoorbeeld bovenaan de landingspagina de banner met de actie te herhalen, zoals Conrad.nl dat bijvoorbeeld doet (zie hieronder). Indien het om kortlopende acties gaat, is het verstandig om ervoor te zorgen dat de actie goed wordt gecommuniceerd en dat men niet te veel stappen moet zetten om een aankoop te doen.


 
Emilia Palka is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van Conversive bv.