Twinkle | Digital Commerce

Mitra vergroot drankassortiment in winkels met kiosk

2017-11-08
180101

Mitra heeft verschillende stappen gezet in zijn cross-channelstrategie. Webshoppers kunnen online bestellingen voortaan gratis ophalen en retourneren bij de slijter in de buurt. Op de vloer van een vestiging in Amsterdam heeft de keten een eerste digitale kiosk geplaatst.
 
Bezoekers van de nieuwe winkel in Amsterdam-Noord krijgen via de kiosk toegang tot 1.600 verschillende dranken, ongeveer twee keer zo veel als er fysiek aanwezig zijn. Ze kunnen de dranken online bestellen en aan de kassa afrekenen, om ze thuis te laten bezorgen of later op te pikken in de winkel.

Rendement
Mitra, dat nog maar beperkte ervaring heeft met online verkoop, sloot de afgelopen anderhalf jaar bijna honderd winkels. De franchiseketen hoopt het rendement van zijn nu nog 225 winkels met de digitale kiosken te verbeteren: ‘Ook wij ontkomen daar niet aan’, vertelt Mitra-directeur René Wissink aan Shopper Marketing Update. ’Door het resultaat per vierkante winkelmeter te stimuleren, ontstaan er juist wel kansen tot betere winstgevendheid. Een fysieke winkel in combinatie met een breed en diep online aanbod schept nieuwe omzetmogelijkheden. ’

Integratie
Volgens Wissink is het niet Mitra’s intentie om morgen alle winkels te verbouwen. ‘Maar ja, uiteindelijk is af te vragen of we de huidige vierkante meters nog nodig hebben. Nog belangrijker is dat we nu het offline en online aanbod volledig hebben geïntegreerd. Klanten die online een bestelling plaatsen, hebben de mogelijkheid deze in de winkel op te halen. Een online bestelling die is thuisgebracht, kan eventueel ook voor retour bij een fysieke winkel worden aangeboden.'

Internetkassa’s en dataopbouw
Mitra investeerde de afgelopen jaren in internetkassa’s voor al zijn webwinkels, waarbij het samenwerkte met Valk Software. Het aan de kassa's gekoppelde dashboard biedt realtime en gedetailleerd inzicht in verkoopresultaten. 2012 stond volgens Wissink in het teken van de opbouw van een database: ’Gedurende het vorige jaar raakten we daardoor steeds beter in staat om bijvoorbeeld het folderbeleid af te stemmen op verkoopverwachtingen. Niet alleen wijzelf profiteren daarvan, dat geldt net zo goed voor onze leveranciers.’

Smaakprofielen
Mitra wil nu werk gaan maken van personalisering, waarbij klanten worden bediend op basis van individuele smaakvoorkeuren. ‘We kennen de koophistorie van onze klanten’, zegt Wissink, ‘en daar vallen inderdaad bepaalde smaakprofielen uit te destilleren. Op basis daarvan is te komen tot op maat gesneden communicatie. Daarbij geldt wel nadrukkelijk dat de drankensector aan meer regels is gebonden dan bijvoorbeeld de mode- of doe-het-zelf-branche.'


Gerelateerde artikelen: