Ruim twee miljoen vierkante meters winkelvloeroppervlak, ongeveer een zesde van het huidige totaal, zullen tot 2020 verdwijnen. Oorzaak nummer één: de kanaalverschuiving van offline naar online.
Dat stelt Booz & Company in een onderzoek dat het bureau uitvoerde in opdracht van het FD. De afkalving van twee miljoen vierkante meters komt neer op 17 procent van het huidige totaal. Ze hangt samen met de grote online omzetgroei die het bureau voor veel categorieën verwacht.
Kledingwinkels
Booz & Company denkt bijvoorbeeld dat een kwart van de online kledingverkopen in 2020 online plaatsvindt, tegenover 5,6 procent nu. Vooral veel kledingwinkels zullen de komende jaren daarom de deuren sluiten. In de online al meer volwassen categorie consumentenelektronica zal het webaandeel de komende periode naar verwachting ‘slechts’ verdubbelen van 20 naar 40 procent.
Internet in de winkel
Het CBS becijferde gisteren dat Nederlandse verkopers op afstand ondanks de crisis nog altijd omzetgroei weten te realiseren. Maar de vraag naar winkelmeters daalt niet alleen doordat mensen op afstand kopen; slijterijketen Mitra probeert het gemiddelde rendement van zijn meters bijvoorbeeld te verhogen met een digitale kiosk. Buitengewoon hoogleraar Cor Molenaar schrijft in zijn laatste boek (interview) dat winkels door dit soort inpandige online bestelopties kleiner zullen worden, assortimenten juist groter (long tail).
Leegstand
Molenaar sprak begin vorig jaar de verwachting uit dat één op de drie winkels de deuren binnen vier jaar zou moeten sluiten. De hoogleraar reageerde afgelopen december dan ook verheugd op een vonnis van de Raad van State. Die oordeelde dat gemeenten voorafgaand aan de bouw van een nieuw winkelcentrum een actuele inschatting moeten maken van de toekomstige leegstand die daaruit volgt. Bovendien moeten ze motiveren waarom die leegstand acceptabel zou zijn.
in de eerste alinea staat een klein foutje: verschuiving van online naar offline.... lijkt mij andersom.... Vindt het overigens wel logisch als het bouwen van nieuwe winkelcentra afgeremd wordt... We hebben nu al genoeg bouwwerken staan, dacht ik zo...
"Oorzaak nummer één: de kanaalverschuiving van online naar offline." Juist van offline naar online, lijkt mij.
@Miranda en @Joey: het moest natuurlijk andersom zijn inderdaad. De tekst is aangepast, merci.
Het zou zeer interessant zijn de cijfers van Booz & Co ook naast de concrete winkeldata (o.a. m2 en branchering) te leggen van bijv. Locatus om te zien waar dan exact de m2 winkels zullen verschieten van kleur en uiteindelijk zullen verdwijnen. Dat zou al een stuk genuanceerder zijn dan nu vaak door de media de ruimte in wordt geslingerd. Ik ben persoonlijk absoluut voorstander van een goed werkend winkelvastgoed / retailapparaat i.c.m. een goedwerkend etailapparaat. Zonder elkaar bestaat in mijn woordenboek in ieder geval niet. Het zijn verkoopkanalen die niet zonder elkaar kunnen, er bestaan vanzelf inefficienties. Zie bijvoorbeeld de enorme hoge retourpercentages in het segment schoenen en kleding. Je ziet de bewegingen dan ook beide kanten op. Het goede van ecommerce en het goede van fysieke retail. De combinatie is het beste. Het is wat mij betreft geen bedreiging voor elkaar, dat is het alleen als je het te zwart wit ziet en subbiet onderscheid maakt tussen retail en ecommerce. Feit is dat de retailer vaak beide doet, maar daar wordt in de diverse cijfers veelal geen rekening mee gehouden. Bijvoorbeeld H&M heeft een groot aantal winkels, maar ook een grote ecommercetak, dat is en blijft hetzelfde bedrijf. Begrijp me niet verkeerd, vind het goed dat er aandacht is voor de dreigende leegstandsproblematiek. We zullen met huis- en vastgoedvraagstukken in de toekomst anders moeten omgaan. Zo ook hebben gemeenten / overheden gelukkig steeds meer oog voor de heersende bestemmingsplanproblematiek welke heerst in Nederland voor het onderbrengen van webwinkels en / of showrooms in woonhuizen / bedrijfsruimten op industrieterreinen.
De pijn en het oplopende gevaar van leegstand zit hem in Nederland met name in meubelboulevards uitgezonderd de hooguit 10 zeer sterke grote PDV / GDV (meubelboulevard) concentraties. Daarnaast is in Nederland het fenomeen verspreide bewinkeling (dus niet in binnensteden of bij overige winkelconcentraties gevestigd) ook vrij groot (bron: presentatie Frank Quix van Q&A) even uit het hoofd ongeveer 33%. Daarnaast zijn de aanloopstraten in met name middelgrote steden en krimpgebieden een probleem. Maar de grotere steden in Nederland functioneren op dit moment een stuk beter dan de rest van Nederland en daar is de druk en zoektocht naar goede en beschikbare winkelruimten op goede locaties enorm hoog. De Primark, Forever 21, Hollister, H&M zouden zich, naar mijn persoonlijke inschatting, nog wel op een aantal plekken in Nederland willen vestigen. Ook al zijn het 2 winkels in dezelfde straat.
Zie uw reactie graag tegemoet. Heb dit bericht gepost om de discussie op gang te krijgen.