Mitra is een traject gestart voor de ontwikkeling van een webwinkel. De slijterijketen, die bezig is 40 van zijn 320 winkels te sluiten, hoopt marktaandeel terug te pakken van supermarkten en online aanbieders van alcoholica.
Bij afwezigheid van algemeen directeur René Wissink bevestigt een woordvoerder van Mitra de webwinkelplannen van de franchiseketen. Of de webshop dit jaar nog open gaat, zoals Wissink gister in Het Financieele Dagblad aangaf, is ongewis. ‘We zijn bezig met de structuur’, aldus de woordvoerder tegen Twinkle. De keus voor een e-commerce platform is volgens hem nog niet gemaakt.
No-nonsense
Mitra werd in 1974 opgericht door de familie De Boer, naamgever van de supermarktketen die later zou opgaan in Super de Boer. Mitra, een samentrekking van ‘minder trammelant’, is sinds 2011 onderdeel van de Koninklijke distilleerderij M. Dirkzwager. Volgens eigen opgave heeft de ‘no-nonsense slijterij’ een marktaandeel van 14,6 procent.
Vechtmarkt
Dat aandeel, op een toch al krimpende markt, slinkt door de concurrentie van supermarktketens enerzijds en die van online verkopers anderzijds. Volgens het FD lopen de omzetten van Nederlandse slijters al vier jaar terug, met gemiddeld 2 procent. Mitra-directeur Wissink zegt in de krant: ‘Wij zijn actief in een vechtmarkt. Het aanbod van alcohol neemt toe via supermarkten en internet. Als speciaalzaak moet je daar een antwoord op geven.’
Francisenemers met webwinkel
Mitra wil meer wijn en speciale bieren in de schappen gaan opnemen en investeren in het assortiment cadeauartikelen. Een webwinkel moet voor nieuwe klanten zorgen. Overigens houden veel franchisenemers van Mitra al een webwinkel in de lucht. Volgens de woordvoerder buigt het hoofdkantoor zich nog over de vraag hoe de samenwerking met ondernemers online gestalte moet krijgen.
Fysieke slijters met vergunning
Volgens de Drank- en Horecawet mogen alleen vergunninghoudende fysieke slijters sterke drank verkopen op internet (meer bij ICTRecht). Voor sommige slijters, zoals de uitbater van Drankgigant.nl, is de webverkoop core business geworden.
Het is niet correct dat volgens de Drank en Horecawet, alleen vergunninghouders online wijn mogen verkopen. De Slijtersunie, die de belangen behartigt van de slijters in Nederland, heeft enkele jaren geleden tevergeefs geprobeerd, wijnwebwinkels hier op aan te spreken.
Toen dit niet lukte, is men het gaan proberen over de boeg te gooien van de leeftijdscontrole. Deze zou offline niet mogelijk zijn. Ook hier is men geen steek verder geraakt.
Zie ook dit artikel van twee jaar geleden
@Ralph: de vergunningsplicht rust alleen op de online verkoop van sterke drank (wijn valt daar niet onder), maar dat staat er toch ook?
Oei, verkeerd gelezen. 4 uurtjes slaap, eist zijn tol! Sorry!
@ Ralph: No sweat!