Over de toekomst van fysieke winkels wordt al tijden gespeculeerd. De Amerikaanse internetdeskundige Marc Andreessen voorspelt in een interview met Sarah Lacy van PandoDaily de radicale dood van traditionele retail: ‘software eats retail.’
Andreessen vertelt dat aan het einde van het huidige decennium er enkel nog online gewinkeld kan worden. ‘Retailers gaan failliet en webshops zullen de positie van fysieke winkels overnemen als de plek waar iedereen koopt. Op dit moment bevinden we ons in de fase van de “pre-sterfte” van traditionele retailers. De online spelers die momenteel de beste zijn in hun klasse, zullen alleen maar beter en beter worden. We zien op de lange termijn de online retail steeds meer groeien.’
Traditionele retailers gaan volgens de internetdeskundige met name ten onder aan de nieuwe shopping experience die online winkels als Fab en ShoeDazzle de consument bieden. ‘Winkelcentra moesten het altijd van het sociale aspect hebben. Dit verplaatst zich nu naar online.’
Weinig investeerders
Het positivisme van de internetdeskundige over online retail is opvallend te noemen. Midden januari publiceerde The New York Times nog een artikel over de toenemende desinteresse van investeerders in startende e-commerce bedrijven. De krant wijt de afnemende interesse onder meer aan de tegenvallende beursgang van Facebook en aan de forse kapitaalinjecties die succesvolle webwinkels vergen.
Software en flexibiliteit
Volgens Andreessen gaat het bij het succesvol maken en houden van een webwinkel om de software die wordt gebruikt. ‘Mijn theorie is dat de e-commerce bedrijven met de beste software zullen winnen in retail. Van belang is om de beste softwareprogrammeurs in dienst te nemen.’
Daarnaast moeten webwinkels volgens de Amerikaan flexibel genoeg zijn om veranderingen in de markt bij te houden. Andreessen noemt ShoeDazzle als voorbeeld. De webshop startte in 2009 als een platform waar Amerikaanse consumenten een schoenenabonnement van 39,95 dollar per maand konden afsluiten. Dit concept werd vorig voorjaar stopgezet, onder andere omdat de vaste prijs het aanbod beperkte. ShoeDazzle paste het concept binnen een jaar aan, waarna het opnieuw werd gelanceerd in januari. Klanten betalen nu een maandbedrag van 9,95 dollar dat kan worden opgespaard.
Sommige nerds hebben echt OVERAL verstand van...
je bedoelt GEEN verstand. Toevallig dat het altijd personen zijn met dergelijke uitspraken die niks te maken hebben met gewone retail maar alleen maar met online retail.
Op hetzelfde moment dat dit word gepubliceerd lees ik van PwC iets heel anders over online retail
http://www.retaildetail.eu/nl/m-tail/item/14790-showrooming-is-overrated-en-andere-retailmythes-ontkracht