Twinkle | Digital Commerce

Ben je klaar voor de e-commerce revolutie?

2017-06-30
25751448
  • 3:17

Terwijl we nog aan het bijkomen zijn van de 20 miljard euro die vorig jaar online werd omgezet, is de volgende digitaliseringsgolf al een feit door de opkomst van platforms. Mijn vraag aan de Nederlandse retailer: ben je klaar voor de kansen, én bedreigingen, die de platformeconomie met zich meebrengt? Want platformen komen en kanalen gaan, maar hoe blijf je hier als retailer in staan?

We staan aan de vooravond van een revolutie in e-commerce. Want het lijkt niet alleen alsof de veranderingen steeds sneller gaan, het is daadwerkelijk zo. Retailers die deze ontwikkeling niet serieus nemen zullen over een aantal jaar net zo verbaasd zijn als de mensen die in 1999 nog zeker wisten dat ze wel zonder mobiele telefoon konden.

Een platform verkoopt in principe zelf geen producten, maar brengt kopers en verkopers samen en neemt een retailer werk uit handen (online marketing, service, betalingen etc.). De groei is eigenlijk ontstaan vanuit de luxepositie dat er steeds meer online kopers kwamen, maar ook meer verkopers. Kopers wilden meer overzicht en zekerheid, verkopers zagen dat ze extra kanalen nodig hadden om bij die kopers in het vizier te komen. De trend was gezet.

Zoals futuroloog Maurits Kreijveld van Wisdom of the Crowd al schrijft zit het succes van een platform in de synergie die zij creëert door het verbinden van merken en met consumenten in lokale markten. Het is het echter aan de retailer zelf om een ‘waterproof’ toekomstscenario op te stellen.

Winkansen spreiden, risico’s mijden
Behalve een andere manier van verkopen, heeft de opkomst van platforms ook nog andere gevolgen. Het is namelijk onoverkomelijk dat Google Shopping op korte termijn flink zal inleveren op kracht. Na zeven jaar onderzoek zal er deze zomer namelijk een uitspraak komen in de rechtszaak die de Europese Commissie heeft aangespannen tegen de zoekmachine gigant. Voor wie het nog niet had meegekregen: Google is aangeklaagd voor misbruik van haar dominante positie door met Google Shopping concurrenten geen eerlijke kans te bieden hun producten aan te bieden. Wanneer Google Shopping minder dominant wordt, gaat dit retailers niet alleen omzet kosten (afhankelijkheid varieert, soms wel tot 80% van de omzet), het heeft ook gevolgen voor de SEO én retargeting processen. Niet voor niets zetten de grote spelers al in op meerdere kanalen: je wil je winkansen spreiden, maar risico’s mijden.

Ondernemersvrijheid vs. aanpassen aan markt
Wie de e-commerce revolutie omarmt zal de balans moeten weten te vinden tussen je ondernemersvrijheid behouden én je continu aanpassen aan de marktontwikkelingen. Consumenten kiezen op online platforms uiteindelijk voor de merken en shops met de sterkste aantrekkingskracht, net zoals het altijd is gegaan op marktplaatsen en in de winkelstraten. Blijf dus bij je core business en benadruk waar je onderscheidend in bent. Focus én flexibiliteit zijn de keywords van ieder toekomstscenario.

Verzet tegen platformen
Terwijl Cor Molenaar schrijft dat webwinkels het verkopen beter kunnen overlaten aan platforms, roept de transformatie, vooral in de dienstensector, ook verzet op. Denk aan de kritiek die er is op Uber en Airbnb omdat zij op een nieuwe manier in een behoefte voorzien. Ertegen vechten is echter bij voorbaat al een verloren wedstrijd. Kijk maar naar de traditionele winkeliers, die nog maar kort geleden in verzet kwamen tegen online winkels. Zie de ontwikkelingen als een kans om te groeien, want dat is het ook.

O ja, vergeten we niet iemand?
De consument. Wat wil die eigenlijk?  Zoals marketinggoeroe Jos Burgers zou zeggen: retailers denken dat consumenten online willen winkelen, maar dat is niet wat de klant wil. Consumenten willen gewoon spullen en hier zo weinig mogelijk moeite voor doen. Dus het liefst zónder te zoeken, te wachten of te betalen. Deze droomwens kunnen we helaas niet waarmaken, maar het beste wat je als retailer kunt doen is het je klant zo gemakkelijk mogelijk maken. Communiceer dus niet wat je verkoopt, maar welk probleem je oplost. Geen revolutioneer marketinginzicht, maar wel één dat nu meer dan ooit van toepassing is.

Moet jij je toekomstscenario nog schrijven deze zomer maar heb je writersblock? Stel je dan voor dat Twinkle in 2020 een hoofdartikel schrijft over de grootste retail successen van de afgelopen vijf jaar, wat wil je dan dat ze over jouw bedrijf schrijven?