Twinkle | Digital Commerce

'Over vijf jaar kwart leveringen op onbemande locatie'

2017-11-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Over vijf jaar hebben consumenten keuze uit acht tot tien ontvangstmogelijkheden voor hun pakketten en gebeurt een kwart van de afleveringen bij onbemande locaties. Dat voorspelt de expertgroep Innovatie & E-Fulfilment van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow.

De experts blikten samen met ShoppingToday-bezoekers vijf jaar vooruit en voorspelden middels een enquete het vervoer, de aflevering en ontvangst van e-commerce pakketten in de toekomst. Eén op de vier leveringen vindt dan volgens de respondenten plaats bij locaties als kluiswanden of pakketautomaten. Desondanks blijft thuisbezorging de populairste aflevermethode, bij een geschatte 27 procent van de consumenten. De expertgroep relateert daar het groeiende aanbod aan over-de-drempel-diensten aan.

Geen drones, robots en kofferbakken

Voor de kofferbak ligt minder potentie in het verschiet: de experts zien daar geen marktaandeel voor in de toekomst. Ook lopen de experts niet warm voor drones en robots, hoewel daar nu al mee geëxperimenteerd wordt. Meer dan twee derde van de groep denkt dat hun marktaandeel onder de vijf procent zal blijven, ook in 2022.

Crowd-sourced afleveren

Naast een toename van onbemande leveringen gaan we, volgens de enquete, ook vaker crowd-sourced vervoersinitiatieven zien, met een marktaandeel van zo'n 14 procent in 2022. Welke specifieke initiatieven daarbij als winnaars uit de bus komen, blijft nog onbeslist in de voorspelling. 

Straatbeeld

Webwinkels gaan zich ook duidelijker manifesteren in het straatbeeld, is de verwachting: over vijf jaar is één op de vier bestelbussen bedrukt met reclame van online shops. Ook fietskoeriers maken vaker deel uit van het toekomstige straatbeeld.