Twinkle | Digital Commerce

'Webwinkels zijn saai'

2017-10-05
180101
  • 2:15

De mobiele telefoon zal meer gebruikt worden instore en de tablet voor online winkelen. Dat zegt tech-journalist Elger van der Wel. Hij is de afsluitende spreker tijdens het M-commerce Event op 5 februari in Amsterdam.


Tekst: Marieke Verdonk | Beeld: Dawood Hilmandi

 
‘De revolutie is ten einde, we komen in een andere fase terecht. Apple heeft de markt op zijn kop gezet met de iPhone. Technisch gezien zit de mobiel aan zijn maximum. Het enige wat nog echt verbeterd kan worden is de accuduur. Je ziet nu dat kleine dingen worden verbeterd. Apple, maar ook Google met Android zijn aan het schaven en perfectioneren.’

Op hardware gebied zijn dan misschien de grootste stappen al gemaakt, wat betreft de mobiele diensten ziet Elger van der Wel, tech-journalist voor onder andere NOS, nog braakliggend terrein. Zo verwacht hij in 2013 de introductie van de eerste goede diensten op het gebied van mobiel betalen. ‘Het is een lastige markt’, erkent hij. ‘Veiligheid is heel belangrijk en de ontwikkelingen gaan langzaam, maar iDeal moet nu echt met een mobiele oplossing komen. Als zij het niet doen, dan zijn anderen ze voor.’ Hij wijst op de betalingsmogelijkheden van de Google Wallet en het Passbook van Apple. ‘Koppelingen met de creditcard zijn natuurlijk makkelijker, daar heb je de banken niet voor nodig. Maar daarbij is vertrouwen weer heel belangrijk. Apple en Google hebben dat vertrouwen.’

Mobiel offline
Van der Wel ziet voor de smartphone een toekomst weggelegd als hulp bij het fysieke winkelen. ‘Als ik de Apple-winkel in Amsterdam binnenloop, word ik herkend. Via mijn telefoon kan ik artikelen scannen, informatie opvragen en zelfs betalen. Ik kan daar iets kopen zonder maar een verkoper te hebben gezien. Ik kan me voorstellen dat dat bijvoorbeeld voor kledingwinkels interessant is. Als je labels kunt scannen en matches met dat kledingstuk kunt zien. De app van Albert Heijn zet je boodschappenlijstje op volgorde van de winkelinrichting. En zo zijn er tal van toepassingen te bedenken.’

Tablet online
Tablets zijn geschikter voor online winkelen, maar daar ligt nog wel een uitdaging voor retailers. ‘Webwinkels zijn saai’, zegt Van der Wel. ‘Alleen kledingwinkels maken er iets meer van. Maar wat ik bijvoorbeeld nog niet heb gezien is een app die andere producten toont wanneer het regenachtig is dan wanneer het vriest. Dus een app die reageert op omstandigheden. Er zijn wel veel apps die dat doen, maar niet in de retail.’ Een app is overigens geen must voor een webwinkel, zegt Van der Wel. ‘In het luxere segment wel, want je kunt veel meer uit een app halen dan uit een mobiele site. Maar voor artikelen die je snel wilt aanschaffen, voldoet een mobiele site prima - zolang je maar snel en makkelijk kunt bestellen én betalen.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2012.