Startende e-commerce bedrijven zijn steeds minder populair onder Amerikaanse investeerders, schrijft The New York Times. De krant wijt de afnemende interesse onder meer aan de tegenvallende beurgang van Facebook en aan de forse kapitaalinjecties die succesvolle webwinkels vergen.
Grote investeerders zijn voorzichtiger geworden met de verstrekking van kapitaal aan technologische start-ups, door The New York Times aangeduid als ‘Silicon Valley’. De beursgang van Facebook, ook volgens oprichter Mark Zuckerberg teleurstellend, heeft het negatieve sentiment aangewakkerd. Ook beginnende Amerikaanse e-commerce bedrijven hebben daar last van.
Angel investors
The New York Times refereert aan cijfers van CB Insights, waaruit blijkt dat de (kleinere investeringen) van particuliere angel investors in internet start-ups nog wel toenemen. Het geld van grote zakelijke investeerders zoals pensioenfondsen wordt door venture capitalists echter steeds vaker elders ondergebracht.
Wachten op winst
Tot voor kort was een interessant basisidee vaak al goed voor een flinke som groeigeld, zonder dat ondernemers een volledig uitgewerkte businessstrategie hoefden te overleggen. Die tijd is voorbij, concludeert The New York Times na gesprekken met beleggers. ‘Silicon Valley is discovering that while it may be easier than ever to start a company, it is harder than ever to build an enduring business.’
E-commerce bedrijven
Investeerders zien dat er veel groeigeld nodig is om een e-commerce bedrijf succesvol in de markt te zetten en dat het vervolgens wachten is op de eerste winst. Zalando, op weg naar de top van de Twinkle100, boekte in 2011 bijvoorbeeld een verlies van naar verluidt 40 miljoen euro. Beleggers verkeken zich volgens The New York Times in het recente verleden ook vaak op de logistieke complexiteit van online verkoop. ‘No longer favored are e-commerce start-ups, which face logistical hurdles and require a lot of money.’
Interessant om te lezen, alleen zie ik nog genoeg uitzonderingen. Een daarvan is Fab.com, ja er zit al veel geld in, met ruim 10 miljoen leden. Zien ze ook dagen van meer dan 1 miljoen omzet. Verder denk ik dat het Zweedse Kinnevik zich vooral op de lange termijn richt met hun belang in Rocket en Zalando.
Denk dat het vooral door de schaal komt, want ecommerce wordt pas rete interessant als je volume doet op nationaal niveau of regionaal als je Europa voor je rekening neemt.