Twinkle | Digital Commerce

'Slachtoffers online oplichting zien geld zelden terug'

2017-11-11
25081410
  • 0:51

Nederlandse consumenten die online zijn opgelicht, krijgen in negentig procent van de gevallen hun geld niet terug. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS in samenwerking met regionale omroepen. Van de ondervraagden gaf ruim 37 procent aan weleens online gedupeerd te zijn.

Vorig jaar werden volgens het CBS 500.000 consumenten opgelicht bij het doen van een aankoop via internet. De meeste fraudezaken komen voor in de branches ‘kleding en accessoires’, ‘spelcomputers en software’ en ‘tickets en kaartjes’. In het onderzoek bleek ruim de helft van de 1700 gedupeerden via Marktplaats bedrogen te zijn. Bij de Fraudehelpdesk kwamen afgelopen jaar 1813 meldingen van internetoplichting binnen.

Aangiftes
De NOS meldt dat er onder slachtoffers van oplichters veel onvrede heerst over de afhandeling van aangiftes bij de politie; weinig meldingen zouden opgevolgd worden. De politie geeft aan dat wordt overgegaan tot onderzoek wanneer er meerdere aangiftes tegen een persoon of bedrijf lopen. Ook valt niet elke melding daadwerkelijk onder oplichting in juridische zin: wanneer een aanbieder onder eigen naam verkoopt, is er sprake van een civielrechtelijke kwestie en niet van strafrecht.