Twinkle | Digital Commerce

Sinterklaas blijft kerstman online de baas

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:01

Nederlandse webwinkeliers boeken in de weken tussen Sinterklaas en Kerstmis naar verwachting een gemiddelde weekomzet van 120 miljoen euro. Sinterklaas was over een langere periode (vanaf 1 november) goed voor gemiddeld 128 miljoen euro per week.

Dat blijkt uit een rondgang van Blauw Research onder leden van opdrachtgever Thuiswinkel.org. In de krappe drie weken tussen 5 en 25 december ligt de online weekomzet met 120 miljoen euro gemiddeld 30 miljoen euro ofwel 32 procent hoger dan in een ‘normale week’ (tot 1 november). Sinterklaas bracht vijf weken lang gemiddeld 38 miljoen euro ofwel 42 procent extra in het laatje.

Sint en kerstman: 280 miljoen euro
Een rekensom leert dat Sinterklaas en de kerstman webwinkeliers samen een meeromzet van ongeveer 280 miljoen euro bezorgen. Volgens Thuiswinkel.org zijn tablets, al ruim vertegenwoordigd op verlanglijstjes voor Sinterklaas, ook zeer populair voor onder de kerstboom. Daarnaast zijn spelcomputers, kookspullen, games en bordspellen veelgevraagd.

10 miljard?
Thuiswinkel.org verwacht dat de Nederlandse online consumentenbestedingen (producten en diensten) dit jaar zullen uitkomen rond de 10 miljard euro, 9 procent meer dan vorig jaar.