Twinkle | Digital Commerce

Sinterklaas bezorgt webwinkels recorddrukte

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:04

Nederlandse webwinkeliers boeken in de weken voor pakjesavond gemiddeld 42 procent meer omzet dan in een gemiddelde week tot 1 november dit jaar. De extra weekomzet bedraagt 38 miljoen euro, ruim 30 procent meer dan de 29 miljoen euro van vorig jaar.

Dat blijkt uit cijfers (infographic) die Thuiswinkel.org, Blauw Research en PostNL vanochtend presenteerden, verkregen uit een enquête onder leden van de belangenvereniging.

188 miljoen extra
Nederlandse online retailers boeken van 1 november tot pakjesavond een gemiddelde weekomzet van 128 miljoen euro, tegenover 90 miljoen euro in andere weken van dit jaar. Voor de hele periode komt de meeromzet uit op 188 miljoen euro, tientallen miljoenen meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Tablets, smartphones en games
Ook relatief gezien zorgt Sinterklaas dit voor een grotere piek in de webwinkelbestedingen; de online consumentenuitgaven lagen in de weken voor 5 december 2011 36 procent hoger dan in andere weken, nu 42 procent. Net als voorgaande jaren bestellen Nederlanders deze dagen vooral veel consumentenelektronica en speelgoed online. Dit jaar zijn met name de tablets en smartphones geliefde cadeaus. Daarnaast doen games het erg goed, aldus de onderzoekers.