De omzet door de verkoop van producten en diensten via internet is in 2011 gestegen tot 9 miljard euro. Dit blijkt uit de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
De Thuiswinkel Markt Monitor is in opdracht van Thuiswinkel.org uitgevoerd door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology. Hieronder vindt u de belangrijkste resultaten.
13 procent meer orders
Consumenten kopen samen steeds vaker producten en diensten via internet. In totaal zijn in 2011 bijna 78 miljoen online bestellingen gedaan, 13 procent meer dan in 2010. Deze groei is te danken aan de stijging van het aantal bestellingen per persoon, zegt Frank Sibbel, managing partner van Blauw Research: 'Online kopers worden steeds makkelijker verleid tot het doen van een online aankoop. Ontwikkelingen als de opkomst van het mobiele kanaal en efficiëntere verzending maken het makkelijker voor consumenten om online een bestelling te doen.'
10 procent meer kopers
In 2011 zijn er weer nieuwe online consumenten bijgekomen; afgelopen jaar hebben 900.000 consumenten voor het eerst een bestelling op internet geplaatst. Daardoor groeide het totale aantal webshoppers met 10 procent tot 10,2 miljoen Nederlanders.
Orderwaarde omlaag
Het gemiddeld besteed bedrag per bestelling neemt verder af. Online aankopen hadden het afgelopen jaar een gemiddelde orderwaarde van 115 euro, een daling van 3 procent ten opzichte van 2010. 'Het toenemend aanbod, het gemak van online bestellen en de snellere verzending zorgen ervoor dat consumenten vaker kleinere bestellingen via internet doen', aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, hierover.
Producten en diensten nu gelijk
Het omzetaandeel van online diensten (vakanties, verzekeringen en tickets) en producten is in 2011 gelijk, waar die van diensten de afgelopen jaren altijd groter was. De webomzet uit producten groeide afgelopen jaar met 13 procent, versus 6 procent voor diensten. Wijnand Jongen noemt de forse groei in online productbestedingen 'opvallend, want in de fysieke detailhandel was in 2011 nog steeds een krimp van 1 procent in de non-food sector zichtbaar volgens het CBS.'
Meeste groei voor speelgoed en witgoed
Het segment reizen blijft het grootste online marktsegment in 2011, met een omzetgroei van 5 procent ten opzichte van 2010 (tot 3,7 miljard euro). Na reizen zijn telecom (1,1 miljard euro) en kleding (630 miljoen euro) de grootste segmenten op het web. De sterkst gegroeide segmenten zijn speelgoed (+ 38 procent), en witgoed en huishoudelijke apparaten (+ 25 procent). De entree van Bol.com in deze categorieën lijkt heeft zijn effect niet gemist.
Nieuwe concepten en efficiency
De verwachting is dat de webwinkelmarkt ook in 2012 blijft groeien. 'Online consumenten zijn erg tevreden over online winkelen en doen steeds meer bestellingen via internet', aldus Wijnand Jongenl. 'Gemak en gewenning spelen daarbij een grote rol.' Nieuwe e-commercemodellen zoals flash sales en dagdeals hebben volgens Jongen positief effect op de markt, net als acties en verdere efficiencyslagen op het gebied van verzending van producten. De enorme groei van het mobiele kanaal zal een positief effect hebben op oriëntatie en transactie via internet. De groei zal wel meer uit ervaren kopers moeten komen; de aanwas van nieuwe kopers vlakt af, constateert Thuiswinkel.org
'Naar 9,8 miljard euro dit jaar'
De beschikbaarheid van en de overlap tussen de verschillende verkoopkanalen zorgen ervoor dat consumenten steeds minder plaats- of tijdgebonden zijn om een aankoop te doen. Ze zullen volgens Thuiswinkel.org daarom vaker kiezen voor het internet als transactiekanaal in 2012. 'De online consumentenbestedingen zullen naar verwachting doorgroeien naar een waarde van 9,8 miljard euro', aldus de belangenvereniging.
Infographic
Thuiswinkel.org verwertke de belangrijkste bevindingen uit de Thuiswinkel Markt Monitor in een infographic, die u hieronder kunt downloaden (pdf).
Het aantal bestellingen per persoon is idd gegroeit van 7.4 naar 8 bestellingen. Het online kopen wordt ook steeds makkelijker, door de komst van de smartphone en tablets. Nu kan iedereen waar en wanneer hij of zij het maar wil een aankoop doen.