Twinkle | Digital Commerce

‘Consument misleid door advertenties vermomd als content’

2017-05-27
180101
  • 1:29

Contentmarketing is een hot topic onder zowel b2c- als b2b-marketeers, die dit onder andere inzetten om naamsbekendheid en loyaliteit te genereren onder (potentiële) klanten. Maar een groeiende groep consumenten krijgt een aversie tegen de onduidelijke scheidingslijn tussen reclame en real content.

Onderzoek van afgelopen oktober, uitgevoerd door MediaBrix, toont aan dat 86 procent van de Amerikaanse internetgebruikers is misleid door video’s die zich presenteerden als content maar uiteindelijk gesponsorde advertenties bleken te zijn. Bijna evenveel (85 procent) zegt dat als ze zo’n videoadvertentie aantreffen, dat dit geen of een negatieve invloed heeft op hun mening over het merk – in beide gevallen wint een bedrijf dus niets door het ‘vermommen’ van advertenties als videocontent.

Social ads

Dit probleem geldt ook voor social media-advertenties, die door vele merken zijn omarmd. Bijna zes op de tien internetgebruikers zegt te zijn misleid door Facebook Sponsored Stories, 45 procent van de respondenten zegt hetzelfde over Promoted Tweets op Twitter (zie afbeelding hieronder).



Tegenstaan
De twee netwerken hebben dan ook allebei moeite gedaan om de advertenties te integreren en naadloos weer te geven met andere content, maar consumenten blijken dit juist niet te waarderen. Uit het rapport van MediaBrix blijkt dat bij 72 procent van de consumenten die werden misleid door Sponsored Stories de mening over het merk niet of juist negatief veranderd is. Bij de Promoted Tweets is dit percentage 62 procent.

Gebruik

In september van dit jaar maakte 20 procent van de Amerikaanse marketeers gebruik van Facebook’s Sponsored Stories (volgens Chief Marketer, zie afbeelding hieronder). Promoted Tweets via Twitter blijken populairder: 26 procent van de marketeers zet dit in.



Bron: Emarketer.com