Twinkle | Digital Commerce

‘Britse shopper gaat voor multichannel kerst’

2017-11-08
180101
  • 1:33

Britse shoppers gaan dit jaar voor een ‘multichannel Christmas’, blijkt uit het nieuwe rapport ‘How Britain Will Shop For Christmas’, uitgevoerd door retailanalisten Verdict en SAS UK.


Het rapport voorspelt dat, terwijl shoppers deze kerst 86 miljard pond zullen besteden - slechts 1 procent meer dan vorig jaar - fysieke winkels grotendeels zullen worden gepasseerd. In plaats van de winkelstraat voor de jaarlijkse kerstinkopen, zal de Britse consument het web aandoen, maar ook warenhuizen en discountwinkels.



Discounting
De verwachting is dat de online verkoop goed is voor 10,6 procent van de totale retailbestedingen in 2012. Dat houdt in dat 89,4 procent van de uitgaven offline plaatsvindt, met andere woorden: winkels zullen een belangrijk aankoopkanaal blijven. Het rapport stelt wel dat de retailers die hun online aanwezigheid aansluiten op hun winkel(s) zullen profiteren, denk aan opties als click & collect of m-commerce mogelijkheden waarbij websites zijn geoptimaliseerd voor zowel smartphones en tablets.

Verder voorspelt het rapport een stijging van 1 procent in retailbestedingen tijdens kerst, aangestuurd door een stijging van 2,9 procent in voedselverkoop en de inflatie. De totale consumentenbestedingen daalt echter naar verwachting met 0,2 procent in volume, door een afname van food volume sales met 0,5 procent. Dit betekent dat de groei van de omzet voortkomt uit discounting .





Concurrentiedruk
While spend is up, volume is down’, zegt Cindy Etsell, head of retail bij SAS UK & Ireland. ‘Daarom zullen kortingen naar verwachting een grote rol gaan spelen in de strategieën van retailers. De combinatie van multichannel en flinke prijsverlagingen zal de concurrentiedruk doen toenemen. Daarom is het cruciaal voor retailers om te beschikken over analyticstechnologie om het steeds complexere klantgedrag te begrijpen en zo de juiste realtime beslissingen te maken voor product, prijs, promotie en plaats.’

Het volledige rapport kunt hier downloaden.

Bron: Internetretailing.net