Twinkle | Digital Commerce

Content delen via e-mail vs. social media

2017-05-27
180101
  • 1:36

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat driekwart van de webgebruikers online-content deelt met vrienden en familie. Het meest gebruikte kanaal is ‘tell-a-friend’, waarbij via een e-mail content wordt verspreid. Social media leveren meer kliks op, van gemiddeld minder betrokkenen.

Tell-a-friend is goed voor meer dan de helft van de doorverwijzingen (55 procent), becijferde SocialTwist na bestudering van voornoemde en andere onderzoeken. In minder dan een kwart van de gevallen wordt content gedeeld via sociale netwerken (24 procent).



E-mail versus social media
SocialTwist becijferde vervolgens dat 60 procent van de kliks op gedeelde items afkomstig was van sociale netwerken, tegenover 31 procent kliks na verspreiding via e-mail.



Doorklikken
Een reden voor het verschil tussen beide taartgrafieken is het onmiskenbaar hoge doorklikpercentage van gedeelde content via social media. Links die met de ‘tell-a-friend’ button worden verspreid, worden gemiddeld 2,87 keer 'doorgeklikt'. Twitter heeft een gemiddelde score van 19,04 kliks per referral.

Voor dit verschil is een logische verklaring te geven: aangezien bij ‘tell-a-friend’ het hele bericht wordt verzonden, hoeven de ontvangers niet meer door te klikken naar de originele site waar het item staat dat de zender wil delen. Facebook- en Twittergebruikers daarentegen, moeten doorklikken om meer te kunnen zien of lezen dan enkel een korte melding.

Dat het van belang is dat de lezer van shareable content wordt overgehaald om door te klikken, moge duidelijk zijn. Want als de bezoeker eenmaal heeft doorgeklikt, wordt hij blootgesteld aan advertenties en bovendien kunnen merkbewustwording en koopintentie worden geprikkeld.

Meer betrokkenheid
Eerdere onderzoeken hebben al laten zien dat verwijzingen via e-mail minder vaak worden doorgeklikt dan items die via Twitter of Facebook worden verspreid. Maar áls er via e-mail wordt doorgeklikt, is wel sprake van meer betrokkenheid, meer pageviews en hogere conversies. Zie in dit verband ook het artikel ‘E-mail links get highest conversion, engagement rates’.

Bron: Emarketer.com