Twinkle | Digital Commerce

Showroomprivé met Brandinvites.nl Nederlandse markt op

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:36

Showroomprivé, een van de grootste shopping clubs van Europa, is begonnen met besloten merkuitverkopen in Nederland. Niet op Showroomprive.com, maar op Brandinvites.nl. De Franse reus in flash sales is behalve in zijn thuisland ook al actief in Spanje, Italië en de UK.

Thierry Petit, oprichter van Showroomprivé, kondigde de Nederlandse entree maart vorig jaar al aan. De start, gepland voor eind 2011, liet echter langer op zich wachten. Nederlandse koopjesjagers kunnen vanaf deze week terecht op Brandinvites.nl. Ze kunnen producten thuis laten bezorgen of afhalen bij een Kiala-punt.

Eigen voorraad
Anders dan veel concurrenten doet Showroomprivé direct zaken met merkfabrikanten, en niet met hun distributeurs. Het concern levert doorgaans uit eigen voorraad, waardoor consumenten producten relatief snel in huis hebben. Restanten slijt Shoroomprivé via een (extern) netwerk van honderden fysieke outlets in Europa.

Vente-privee.com
Showroomprivé draaide afgelopen jaar een omzet van 180 miljoen euro. Daarmee is het Franse concern een stuk kleiner dan Vente-privee.com. De concurrent uit eigen land, al enige tijd actief in Nederland, noteerde afgelopen jaar een omzet van ruim 1 miljard euro. Hoe de Nederlandse omzet van Vente-privee.com zich ontwikkelt, kon CEO en oprichter Jacques-Antoine Granjon eerder dit jaar niet vertellen aan Twinkle (interview).

Consolidatieslag
Showormprivé-baas Petit verwacht een consolidatieslag tussen besloten shopping communities. Er zijn volgens hem te veel spelers actief op de Europese markt, waaronder bijvoorbeeld ook BuyVip, eigendom van Amazon en Brand4friends, dat werd overgenomen door eBay. ‘Uiteindelijk zullen er twee of drie partijen overblijven', zei hij vorig jaar tegen Twinkle. 'Merken zitten niet te wachten op al die verschillende aanbieders en ze zullen zich er aan slechts één committeren. Wij hopen dat we een goed alternatief voor Vente-privee.com kunnen blijven bieden.’

Naar 280 miljoen euro
Showroomprivé mikt op een inkomstengroei van 100 miljoen euro in 2012, om het jaar af te sluiten met een omzet van 280 miljoen euro.