Twinkle | Digital Commerce

Vente-privee.com geeft producten nieuw leven

2017-11-11
180101

Vente-privee.com heeft inmiddels 1500 designmerken aan zich weten te binden. Merken waarvoor het bedrijf online de restvoorraad verkoopt. Een eenvoudig principe dat heel creatief wordt ingevuld, zonder een stuiver uit te geven aan advertising.

CEO en oprichter Jacques-Antoine Granjon: ‘We zullen mensen nooit vertellen dat ze iets moeten kopen. We creëren verlangen.’

Tekst: Marieke Verdonk

Dat het HQ van Vente-privee.com in Parijs is verworden tot een modern museum vol creatieven, heeft alles te maken met de CEO en oprichter Jacques-Antoine Granjon. Een flamboyante man in een flamboyant bedrijf. Hij handelt al zo’n 25 jaar in moderne kunst waarmee hij eerst zijn huis, toen zijn kantoor en uiteindelijk het hoofdkantoor in Parijs heeft volgestopt. Geen plek lijkt onbenut voor een schilderij, een foto of een sculptuur. ‘Kunst brengt poëzie in het bedrijf’, zegt de CEO. ‘Het vergemakkelijkt de sociale interactie en soms maakt het de verkooponderhandelingen makkelijker. Kunst geeft Vente-privee.com een vrouwelijke ziel, met poëzie maar ook met energie.’

Het klinkt misschien zweverig, maar de harde cijfers zijn dat allerminst. In 2011 kon de pionier in flash sales ruim 1 miljard euro aan omzet noteren. 11 procent meer dan het jaar ervoor. ‘We hebben 14 miljoen orders verwerkt’, zegt Granjon. ‘In Frankrijk zijn we de nummer 1 site voor fashion. Elke dag komen er 2,3 miljoen mensen naar onze site. En waarvoor? Voor restanten. Redelijk bizar toch, dat ze nu juist jagen op datgene wat ze eerder lieten hangen?’

15.000 foto’s per dag
Granjon, die al eerder zijn geld verdiende met het vermarkten van stock, besloot in 2001 via internet zaken te gaan doen. Met zeven businesspartners en alleen eigen geld. Het concept: dagelijks aanbod van producten en diensten tegen fikse kortingen, op ‘wie-het-eerst-komt-wie-het-eerst-maalt’ basis. Vente-privee.com werkt nauw samen met de designmerken om het imago te beschermen: twee of drie sales per merk per jaar, korte shoppingtijd (drie tot vijf dagen) en de site is alleen toegankelijk voor leden. Een creatief team, dat voornamelijk uit freelancers bestaat, zorgt voor fotografie van alle producten. De kleding wordt altijd op model gefotografeerd. In de eigen studio’s worden 15.000 foto’s per dag gemaakt en jaarlijks produceert het bedrijf zo’n 400 video’s voor de merken. ‘We streven naar homogeniteit in het beeld én houden rekening met het imago en de uitstraling van een merk’, zegt Granjon. Behalve de internationale verzending doet Vente-privee.com alles zelf, in eigen huis.

‘We lossen een probleem op voor de merken’, zegt Granjon. ‘En we doen aan yield management door kaartjes te verkopen voor evenementen die niet uitverkocht raken. In Frankrijk duurde het vier jaar voordat ons concept echt aansloeg. We zijn net in Nederland begonnen en daarvoor geldt - net als de andere Europese landen - dat we een lange adem moeten hebben. Europese landen zijn heel protectionistisch. Ze hebben geen boodschap aan een Franse ondernemer die het in hun land wil proberen. Eén open Europa? Europa is helemaal niet open! Kijk alleen maar naar de wetgeving in elk land.’ Granjon is zich ervan bewust dat de Engelse taal misschien niet het beste alternatief is voor een Nederlandse site. ‘We proberen het uit. Als het niet werkt, gaan we over in het Nederlands, maar dat kost veel tijd en geld vandaar dat we met Engels zijn begonnen.’

Copy cats
Vente-privee.com heeft nog nooit een stuiver uitgegeven aan advertising, zegt de CEO niet zonder trots. ‘We zullen mensen nooit vertellen dat ze iets moeten kopen. We creëren verlangen. Dat is de key van ons bedrijf. Daarom investeren we zo enorm in creativiteit, om dat verlangen te voeden. We zijn voor een groot deel afhankelijk van word-of-mouth. Iemand bestelt iets, wij leveren kwaliteit, diegene komt terug, bestelt opnieuw, vertrouwt ons en vertelt het door aan zijn vrienden. Dat is de basis van de groei.’ En dat is nou juist wat de concurrentie, door Granjon copy cats genoemd, anders doet. Of beter gezegd: verkeerd doet. ‘Ze doen niets om de klant of het merk aan zich te binden, ze kunnen niet verleiden.’ Veel concurrenten verkeren in de problemen omdat ze investeerders achter zich hebben, die zo langzamerhand hun geld terug willen zien. ‘De meeste begonnen in 2007, 2008. Nu is het vijf jaar later en moeten er resultaten worden geboekt. Daar zit een hoop druk achter. Brands4friends is verkocht aan eBay, BuyVip aan Amazon, sommige verdwijnen en de andere zitten diep in de problemen. Wij zijn winstgevend, een hoop geld gaat weer terug in het bedrijf.’ Is Granjon een goede toneelspeler of heeft hij echt niet alle copy cats in de smiezen? ‘Hoe zeg je? Vente-exclusive.com? Nee, die ken ik niet. 30 miljoen euro omzet, 15 miljoen in Nederland? Hmmm, ik zal er ‘ns naar kijken.’

Gratis advies
Als Granjon vertelt over de persoonlijke relatie die Vente-privee.com onderhoudt met de merken, zou je niet verwachten dat dat er tegen de 1500 zijn. Die relatie is extreem belangrijk; Granjon ziet de merken dan ook niet als toeleveranciers maar als klanten. Vandaar dat hij ze ook wil servicen via de Digital Commerce Factory, het creatieve hart van Vente-privee.com. ‘We hebben een hoop expertise in e-commerce’, legt hij uit. ‘Die willen we inzetten om de merken te helpen om zelf online te gaan verkopen. We doen dat in alle openheid. Advies is gratis, maar willen ze meer dan vragen we een fee. We geven trainingen, maken online catalogi en regelen de online marketing. Tot slot kunnen we ook de hele e-commerce operatie op ons nemen.’ Lachend: ‘En dan begint de ellende’. Vente-privee.com hanteert voor deze diensten een vaste prijs. ‘We doen niet aan percentages van de omzet. Gewoon een bedrag en de klant is verder vrij. De site is van hem en hij mag er mee doen wat hij wil. We willen op alle vlakken zo dicht mogelijk bij de merken komen en blijven. We werken samen, het zijn onze partners.’

Koning
De toekomst van e-commerce ligt volgens de CEO in omnichannel. Bestelgemak vanaf elk scherm. ‘De consument is vrij, intelligent, op zoek naar gemak. De consument is koning, behandel hem ook als een koning. Mobiel verkopen betekent niet meer business, maar meer gemak voor de klant. En daar draait het om.’ De consument moet wat Granjon betreft wel bij het scherm blijven, koning of niet, want hij ziet voor Vente-privee.com niets in het fysieke kanaal. ‘We creëren een droom, een universum rond een merk, dat kunnen we niet in de fysieke wereld.’

____________________

Vente-privee.com
Vente-privee.com is gespecialiseerd in de stockverkoop van merkkleding. Sinds 2001 organiseert de online shop exclusieve verkoopevents voor inmiddels 15 miljoen leden. Het aanbod is in de loop der jaren fors uitgebreid: van mode tot woonaccessoires, sportartikelen en elektronica.
Ook eventtickets en cd’s worden tegen flinke kortingen verkocht. Met 1500 werknemers in acht Europese landen behaalde Vente-privee.com in 2011 een bruto omzet van 1,073 miljard euro, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2010. 15 procent van de omzet komt ondertussen via smartphones. Eind 2011 startte het bedrijf in de Verenigde Staten in samenwerking met American Express.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2012. U kunt losse nummers van Twinkle voortaan ook lezen op de iPad. Ze zijn te bestellen via de applicatie Tablisto.