Twinkle | Digital Commerce

Zieltjes winnen ...

2017-05-26
180101

Nu we de kerst en de kerstgedachte ruimschoots achter ons hebben gelaten en de ballen weer op zolder staan, is binnen e-commerce land een nieuwe periode van ‘zieltjes winnen’ aangebroken.

De Nationale Thuiswinkel Awards. De inschrijving is begin november gestart en tot en met 21 januari kon elke webwinkel zich aanmelden voor deelname aan de vak- en/of publieksprijzen. Straks gaat de jury in beraad over de vakprijzen, het spamcircus voor de publieksprijzen is al losgebarsten. Wil je namelijk als webwinkelier überhaupt in aanmerking komen voor een publieksprijs, dan zit er weinig anders op dan je klanten veelvuldig lastig te vallen met mailtjes, postings en bannering op en buiten je website waarin je ze vraagt (op jou) te stemmen.

Nu begrijp ik heel goed dat het commercieel erg interessant is om de Thuiswinkel Awards te winnen. Tenslotte won ik er zelf drie in 2007 met Kleertjes.com en is mij meer dan bekend wat voor een geweldige impact het winnen van zo’n prijs op je organisatie heeft. Maar het stuit me enorm tegen de borst dat het sans rancune ‘zieltjes winnen’ in de vorm van ouderwetse spam tegenwoordig blijkbaar de enige (succesvolle) weg is.

Bovendien vind ik het ook uiterst opmerkelijk dat een organisatie als Thuiwinkel.org een dergelijk klantonvriendelijk stemsysteem hanteert. Ik weet niet hoe jullie het als consument ervaren, maar persoonlijk word ik doodmoe van alle smeekmailtjes die in deze periode ongevraagd maar ‘geautoriseerd’ in mijn mailbox worden geploft. Ik krijg gewoon bijna spijt van al die bestellingen die ik online heb geplaatst.

Daarbij is deze methode niet alleen klantonvriendelijk, maar ook webwinkelieronvriendelijk. Welke schade richt je aan in de relatie met je klant? Wat betekent dit gesmeek en de overvloed aan e-mails voor je goede naam van je webwinkel? In de loop der jaren is het reglement van de Thuiswinkel Awards aan nogal wat veranderingen onderhevig geweest, waaronder enkele maatregelen die moeten voorkomen dat webwinkeliers té creatief worden in het winnen van zieltjes. Van mij mag dat allemaal wel wat rigoureuzer. Of denkt u hier anders over?

Claudia Willemsen is founding mother van Kleertjes.com & e-commerce consultant.
 
Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 1-2012.

NB: U kunt Twinkle voortaan ook lezen op de iPad, via de applicatie van Tablisto. Ter introductie is het eerste nummer gratis.