Twinkle | Digital Commerce

Marge is 'uit'

2017-05-26
180101
  • 1:57

Met open mond zagen we hen langzaam maar zeker de markt naar zich toe trekken. De nieuwe, grote jongens. Uit het niets verrezen, ineens waren ze daar. Je kunt ook niet om ze heen.


Op televisie, radio, online media; ze zijn écht werkelijk overal. Hun marketingbudget lijkt oneindig en het lijkt ze maar om één ding te gaan: ze willen de klant. Ze willen álle klanten.

Volume is het nieuwe toverwoord. Geld verdienen en winst maken hebben voorlopig lage prioriteit. Dit fenomeen is natuurlijk niet nieuw, maar op het moment wel behoorlijk populair. Voor e-commerce ondernemers komt het op een nogal onhandig moment. Het gaat namelijk niet zo goed met de economie en alle zeilen moeten al worden bijgezet. Voor retailondernemers (bricks & mortar) is het helemaal lastig, omdat hun markt op het moment niet bepaald 11 procent plust.

Dus, wat gaan we daaraan doen? Wat ga jij als ondernemer doen? Heb je voldoende vet op je botten om je hele spaarpot om te keren in je marketingbudget? Kan je organisatie het volume aan? Ben je er mentaal klaar voor? Dan zeg ik: ‘If you can’t beat them, join them!’.

Maar waarschijnlijk is je spaarpot zo goed als leeg. Wat nu? Ben je een kleine nichespeler en wil je deze golf van marketinggeweld overleven? Ga dan uit van je eigen kracht! Zet je sterke punten op een rijtje: wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder? Waarom kopen je klanten juist bij jou? Zijn de artikelen die je aanbiedt ook elders te koop? Hoe doen zij het? De beste manier om hier antwoord op te krijgen is door het je klanten te vragen. Stuur een enquête uit, beloon ze voor het invullen en luister naar wat ze te vertellen hebben. Zo weet je snel wat je belangrijkste unieke (ver)koopargumenten (USP’s) zijn en kom je er ook achter of je wat laat liggen.

Realiseer je dat je klant je vast niet gaat vertellen dat hij je mist op tv en dat ook hij wil ‘schreeuwen van geluk’. Uiteindelijk is marketing natuurlijk maar betrekkelijk; het gaat er vooral om dat je een betrouwbaar bedrijf bent met een goed assortiment en een goede service voor een goede prijs. Vertel je (toekomstige) klanten in een opsomming op je website wat je USP’s zijn en waarom ze bij jou zouden moeten (blijven) kopen.

Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 8-2012.