Ondanks dat de online retail in Europa niet overal dezelfde groei doormaakt, ziet Forrester Research vijf algemene, belangrijke trends die in heel Europa van invloed zijn op de manier waarop e-commerce spelers hun strategieën vormen. Een beknopt overzicht.
1. Multichannelstrategie
Aangezien 40 procent van de Europeanen momenteel een multichannel shopper is, zullen in 2012 meer retailers proberen om de kloof van online naar offline te dichten met initiatieven als click & collect. Groot-Brittannië loopt hier al enige tijd mee voorop (denk aan Argos, Marks & Spencer en Tesco). Maar ook een aantal grote Duitse retailers - zoals Saturn, dat van oudsher een sterke kanaalscheiding handhaaft – begint langzaam met het opzetten van multichannelstrategieën.
2. Mobiele strategieën
De interesse in mobile was explosief in 2011. Toch is een gedefinieerde, mobiele strategie - of zelfs maar een geoptimaliseerde website voor mobiel - nog verre van standaard in heel Europa. Retailers die mobile meenemen als belangrijk onderdeel van hun touch point-strategie, zoals John Lewis, zullen zich meer gaan focussen op het optimaliseren van de rol van mobiel.
3. Tablets
Gemakkelijk beschikbare en gebruiksvriendelijke tablets inspireren veel retailers om te experimenteren met het overbrengen van hun digital experience naar de winkelomgeving, op een manier die overtuigender is voor zowel winkelmedewerkers als shoppers in vergelijking tot een traditionele kiosk. House of Fraser, John Lewis, Tesco en Oasis zijn voorbeelden van partijen die hebben geëxperimenteerd met in-store tablets voor zowel personeel als shoppers. Denk aan het uitbreiden van het productaanbod in de winkel of het bieden van rich media content aan consumenten.
4. Verzending
Fulfilment blijft een van de belangrijkste belemmeringen voor de groei van e-commerce onder Europese shoppers en een uitdaging voor e-business bedrijven om te blijven innoveren en te differentiëren. Zo zijn er partijen als Argos en Next die bezorging binnen één dag bieden of zelfs bezorging op dezelfde dag, waarmee een nieuwe standaard is ingesteld wat betreft de verwachting van de klant op dit gebied. Maar consumenten blijven gevoelig voor verzendkosten, waardoor webwinkels zich ook kunnen concentreren op andere mogelijkheden, zoals het aanbieden om producten gratis op te halen in een winkel - een meer solide en betrouwbaardere strategie.
5. Cookie-wet
De meeste Europese landen moeten de herziene Europese richtlijnen betreffende privacy en elektronische communicatie nog handhaven. Zelfs in sommige landen waar enige vorm van gouvernementele begeleiding is geweest, zoals Groot-Brittannië, is er een duidelijk gebrek aan actie van regeringen of e-business executives. Verdere wijzigingen in de EU Data Protection wetten hebben nog meer verwarring opgeleverd. Verwarring die zal blijven bestaan in 2012, omdat webwinkels over de grens worden geconfronteerd met een complex netwerk van national compliance.
Rapport
In het rapport ‘European Online Retail: Five Trends To Watch In 2012’ worden deze vijf trends uitgebreid toegelicht. U kunt het rapport hier bestellen.
Online retail in Europa: 5 trends voor 2012
2012-02-09T17:30:00
2017-11-11
180101
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online retail in Europa: 5 trends voor 2012
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.