Twinkle | Digital Commerce

De jeugd van tegenwoordig

2017-05-26
180101
  • 2:29

Het lijkt nog maar kort geleden, het was medio jaren ‘80 dat ik tijdens wiskundeles (jaja, u leest het goed) voor het eerst een computer voor mijn neus kreeg. En niet zomaar een, het was een echte Commodore ’64 met een houten kist eromheen, door een vlijtige vader in elkaar getimmerd.

Ik had werkelijk geen idee wat dat apparaat ons moest gaan brengen. Wat het met wiskunde te maken had, begreep ik ook niet. (Nog steeds niet, trouwens…) Maar ik vond het wel leuk!

In de twintig jaar die daarop volgden is mij wel duidelijk geworden wat je allemaal met een computer uit kunt halen. Mijn generatie heeft (onder andere) e-commerce zo ongeveer uitgevonden, wij waren de echte ‘diehards’, allemaal zelfstudie. Het voelde als een tweede natuur; als vanzelf wist ik wat er nodig was om de consument te verleiden, van dienst te zijn én de juiste items aan te bieden.

Maar tijden veranderen. Vooral het gedrag van de consument verandert. Anno 2013 wordt bijna 30 procent van het internetverkeer gegenereerd door mobiel. Vaste computers (zeker in houten kasten) zijn al lang uit de woonkamer verdwenen en ook op zolder of in de ‘computerkamer’ zijn ze nauwelijks meer te vinden. Zelfs met een laptop ben je al behoorlijk ‘old skool’. Het is de invasie van de derde generatie!

Om nog langer te willen begrijpen wat hier gaande is en hier trefzeker op in te spelen, kun je natuurlijk eindeloos de cijfertjes uit Google Analytics bestuderen. Je zult toch iets moeten doen om te blijven snappen wat er gaande is. Onlangs heb ik een alternatief gevonden. Best eng, maar erg doeltreffend: praat eens met persona’s uit je doelgroep.

Ook ik heb onlangs uitgebreid gesproken met mijn buurjongen, Sjors. Het mooie aan Sjors is dat hij ‘heerlijk eerlijk’ is. De interesses van zijn generatie verschuiven snel, ze zijn echt beduidend minder trouw en de behoefte zich te onderscheiden van anderen is enorm. Al snel kwam ik erachter dat niets in deze generatie vanzelfsprekend is, in deze doelgroep niets trefzeker geacht mag worden en werd vooral bevestigd dat het aandeel mobiel alleen maar toe zal nemen.

Thuis kom ik er ook wel achter hoe het werkt, mijn dochter van tien moet op zondag dringend om exact 17.00 uur bij oma achter de computer (die heeft ‘m nog wel) omdat haar ‘eenhoorns’ veulentjes krijgen. Als ze groot is (wat haar betreft is dat nu al) wil ze Kleertjes.com gaan overnemen (wat dan weer vrij naïef en ouderwets is). Of paardenfokker worden, daar is ze nog niet helemaal uit. Het is allemaal heel normaal voor deze generatie. Wil je het begrijpen, dan is het een kwestie van opletten, vragen en bijblijven.

Vraag je dus vooral af: hoe lang zal je e-commerce initiatief nog toekomst hebben als je stil blijft staan? Waar is mijn toekomstige doelgroep wél trouw in? Wat moet ik doen of veranderen om ‘de jeugd van tegenwoordig’, je aanstaande nieuwe klant, mee te krijgen?

En… vind je eigen Sjors! Of liever nog, een paar. Want ze komen in allerlei soorten en smaken, dat is niet onveranderd.

Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 2-2013.