Vandaag lag er weer een oranje-witte bon van PostNL in onze brievenbus. Dit betekent dat we op onze vrije zaterdag weer mogen aansluiten in de rij bij het volle postagentschap. Dat pakje komt van een webshop waar ik nooit, echt nooit meer bestel.
Vorige week nog maakte The Phone House een enorme, en kostbare, blunder met tablets. Logistieke verbeteringen zijn bikkelhard nodig bij webshops.
Om die logistieke verbeteringen te stimuleren reikt dit jaar een vakjury voor het eerst de prijs ‘Logistieke Webshop van het Jaar’ uit aan een webshop die aantoonbaar excelleert op het gebied van logistiek. Woensdag 25 januari is de feestelijke uitreiking in de Utrechtse MediaPlaza.
Criteria
Hoewel webshops moeilijk te vergelijken zijn, heeft de vakjury aan de hand van een aantal criteria drie finalisten gekozen. De criteria zijn het originele en innovatieve karakter van de logistieke oplossingen, de kosteneffectiviteit, de klantvriendelijkheid, de aftersales organisatie (waarbij gekeken wordt naar onder andere retouren), de presentatie van bijvoorbeeld het assortiment en de duurzaamheid van de logistiek.
Dan zijn mijn grote favorieten Bol.com en Wehkamp,nl, maar die zitten zelf al in de jury en staan dus buiten de competitie. De drie echte finalisten zijn inmiddels al wel bekend: Albumprinter Albelli, Hema en Nespresso. Ik wil de jury natuurlijk niet beïnvloeden, maar mijn persoonlijke favoriet is Nespresso.
Nespresso
Oorspronkelijk was het plan van Nespresso om koffie gewoon in supermarkten te verkopen. Maar die supermarkten waren niet geïnteresseerd. Toen heeft Nespresso besloten om hun eigen verkoopkanalen op te zetten, zowel via internet, als eigen winkels en exclusieve shop-in-shops. Met veel succes. Een op de drie kopjes koffie die consumenten in Europa thuis drinken is van Nespresso. De afgelopen 10 jaar zijn er meer dan 20 miljard Nespressotjes gezet, een dikke middelvinger naar de concurrentie…
Nespresso laat zien hoe je succesvol, en winstgevend, een cross channel strategie kunt hanteren en daarmee een uniek merk in de markt kan zetten. De logistiek is uitstekend geregeld. Met ‘Nespresso Your Time’ bepaal je zelf hoe laat je de cupjes wilt krijgen (en je oude cupjes weer mee terug mag geven).
Nespresso heeft het helemaal begrepen en zet de norm in thuislevering. De consument staat bij Nespresso aan het stuur. En zo hoort het.
Inspireren
Ik ben benieuwd wie de vakjury woensdag kiest om zich straks een jaar lang de Logistieke Webshop van het Jaar te mogen noemen. Het wordt een spannende avond voor de drie finalisten, die zich op 25 januari nog een keer mogen presenteren, waarna de jury de winnaar bekend zal maken.
Nog spannender is of de prijs ook echt een inspiratiebron voor andere webshops wordt. Ik hoop dat andere webshops zich nu echt in gaan zetten voor levering op afspraak, open ID voor bestelgemak en betrouwbare informatie over beschikbaarheid en levering. Maar, ik hoop ook voor al die webshops dat ze nu eens echt geld gaan verdienen in deze inmiddels bijna volwassen markt. De lastige logistiek is een van de grote marge-killers voor webshops.
Lessen
En, je zou het haast vergeten, de logistiek van winnende webshop gaat natuurlijk verder dan enkel die laatste lastige meters. Als je de eerste kilometers van de keten niet goed hebt ingericht, dan lukt dat ook niet meer in die laatste meters. Stroomopwaarts moet de logistieke keten dus ook kloppen. Ik ben benieuwd welke lessen de vakjury daarover heeft geleerd.
Ik heb zin in woensdag!
Je bestelt nooit meer bij een webshop omdat ze met PostNL verzenden, maar Bol.com is je grote favoriet? Joe.
Het belang van kwaliteit en klantvriendelijkheid in de logistieke keten wordt helaas nog steeds sterk onderschat door webwinkels.
Net als het feit dat, zodra het daarover gaat, blijkbaar nog steeds alleen aan de 'laatste meter' wordt gedacht, in plaats van de hele e-fulfilment keten.
Net als bij Thuiswinkel Innovatie awards wordt het belang van goed fulfilment nog steeds onderbelicht en op het vervoer gefocust.
Als hoofdsponsor van deze award hoopte ik daar verandering in te kunnen brengen, maar ik heb blijkbaar nog een lange weg te gaan.