Een vakjury heeft de genomineerden bekend gemaakt voor de ING Retail Jaarprijs in de categorie 'Beste Bricks & Clicks'. Zeven van de tien kanshebbers staan in de Twinkle100, waarvan drie in de top 10.
De best online verkopende (b2c) retailer op ING’s lijst met genomineerden is Coolblue (6e in de Twinkle100). Ook H&M (7e) en Hema (8e) doen een gooi naar de multichannel vakprijs.
Vier andere genomineerden, Scheer & Foppen (23e), The Phone House (26e), de Bijenkorf (30e) en V&D (37e) staan ook hoog genoteerd in de Twinkle100. Het bedrijf achter kanshebber Bandenshop.nl viel daar net buiten. Fresh Too en Miss Etam, beide niet in de Twinkle100, completeren de long list voor de ING Retail Jaarprijs.
Procedure
Multichannel retailers konden zichzelf aanmelden om een gooi te doen naar de Beste Bricks & Clicks award. De vakjury, onder voorzitterschap van Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen, kon ook zelf bedrijven voordragen. Momenteel worden de tien overgebleven kandidaten onderworpen aan een ‘Shopexperience basisscan’ van bureau GfK. De jury zal de uitkomsten daarvan meenemen om een short list van drie kandidaten samen te stellen, die morgen al bekend wordt gemaakt.
De jury zal op basis van onder andere mystery aankopen bij, fysieke winkelbezoeken aan en presentaties van de genomineerden een winnaar selecteren. Tijdens een gala op 14 november zal deze bekend worden gemaakt (meer info).
De Bijenkorf, Expert, Hunkemöller
De ING Retail Jaarprijs voor 'Beste Bricks & Clicks' ging vorig jaar naar de Bijenkorf. In 2010 ging de award naar Expert, in 2009 naar Hunkemöller.
NB: op het congres Logistiek & E-commerce, morgen in Houten, spreken onder meer vertegenwoordigers van de Bijenkorf en The Phone House over cross-channel logistiek.
De Bijenkorf, Coolblue en Fresh Too zijn de drie overgebleven genomineerden voor de ING Retail Jaarprijs in de categorie Beste Bricks & Clicks. De vakrpijs wordt op 14 november uitgereikt.