Twinkle | Digital Commerce

Max Kohnstamm over Groupon: ‘Munitie ligt klaar’

2017-11-11
180101
  • 2:09

Max Kohnstamm gaat een klacht bij de Reclame Code Commissie indienen tegen Groupon als het bedrijf niet voor vier uur vanmiddag aanpassingen doorvoert aan zijn site. Volgens de marketingdeskundige misleidt het koopjesplatform ondernemers. Groupon ontkent.

Kohnstamm, programmamanager van opleidingsinstituut SRM, beschouwt Groupon als een virtueel Paard van Troje. Hij refereert aan onderzoek van The Choice, waaruit blijkt dat het herhaalbezoek van Groupon-klanten in restaurants zeer klein is. Adformatie berichtte daarover in zijn laatste nummer. Kop: ‘Groupon stimuleert disloyaliteit'.

Klacht bij de Reclame Code Commissie

Het stoort Kohnstamm dat Groupon ondernemers andere informatie over gebruikers en herhaalbezoek voorspiegelt dan uit het onderzoek van The Choice blijkt. Metro meldde vanmorgen dat Kohnstamm een klacht heeft ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). Zover kwam het nog niet, zegt de marketingexpert desgevraagd, maar ‘de munitie ligt klaar’. Kohnstamm zegt zich morgen tot de RCC te zullen wenden als Groupon zijn website vanmiddag niet aanpast: ‘Ik geloof niet dat ze daaraan gaan beginnen. Dat betekent dat ze of naïef zijn, of bang voor claims over wanprestatie.’

Grote internationale onderzoeken

In een reactie laat Groupon weten inderdaad geen aanleiding te zien om de Nederlandse site aan te passen. Woordvoerder Lars Veul: ‘De cijfers zijn gebaseerd op verschillende grote internationale onderzoeken van gerenommeerde partijen als Accenture, OC&C en universiteiten. Bovendien weten wij niet waar meneer Kohnstamm zich op baseert, omdat hij ons geen inzage wil geven in de onderzoeksgegevens en de methodologie. We hebben alleen berichtgeving elders gezien, het rapport zelf niet.’

Waarde

Kohnstamm zegt dat hij in ruil voor het rapport van The Choice de rapporten wilde ontvangen waar Groupon zich op baseert. 'Gelijk oversteken zeg maar, maar daar begonnen zij niet aan.'

Kohnstamm en The Choice geven Twinkle nu toestemming om het rapport online te plaatsen. U kunt het downloaden via deze link (pdf).

'Groupon onttrekt waarde'

Kohnstamm geeft aan niet al te veel te verwachten van de Reclame Code Commissie, maar hij vindt het wel goed dat Groupon nu wordt uitgedaagd: ‘Reclame is prachtig, maar doe het dan wel binnen de regels. Groupon onttrekt mijns inziens waarde aan de horeca. Dat is bij partijen als Booking.com en Expedia heel anders, want die voegen door ratings en dergelijke waarde toe aan hotels. Daar zul je me dan ook niet over horen.'

UPDATE WOENSDAG 9-11-2011, 9:30

Groupon heeft Twinkle twee rapporten toegezonden die de informatie op de Nederlandse pagina voor ondernemers zouden ondersteunen. Volledigheidshalve vindt u ze hieronder. Allereerst het Franstalige rapport (pdf) dat OC&C afgelopen september opleverde: Groupon: feu de paille ou modèle pérenne?

Hier vindt u een wetenschappelijk artikel (pdf) van drie Amerikaanse onderzoekers, ook gepubliceerd in september: Daily deals: prediction, social diffusion, and reputational ramifications.