Twinkle | Digital Commerce

Booking.com via overname in tripjesmarkt

2018-04-23
1000562
  • 1:07

Met de overname van FareHarbor beschikt Booking.com over technologie waarmee reizigers naast hotelboekingen ook dagtripjes en uitjes kunnen boeken. De reisaanbieder wil die functionaliteit wereldwijd aanbieden.

De Amerikaanse start-up FareHarbor is gespecialiseerd in technologie op het gebied van rondleidingen en activiteiten. Het bedrijfje blijft zelfstandig bestaan binnen zijn nieuwe moederbedrijf, maar integreert zijn systeem in dat van Booking.com. Aangesloten hoteliers kunnen hun gasten via die weg straks uitjes aanbieden.

Digitaliseren

'Tegenwoordig wordt reizen gevoed door technologie, maar de markt van lokale ervaringen en attracties is nog grotendeels offline', zegt Gillian Tans, ceo van Booking.com. 'Dankzij de technologie van FareHarbor kunnen bedrijven eenvoudig hun lokale tours en attracties online zetten. Daar profiteren zowel consumenten als lokale bedrijven van, doordat ze direct verbinding met elkaar kunnen maken via een naadloze digitale ervaring.'

Markt voor activiteiten

Booking.com zet met deze overname een definitieve stap op de markt van reisactiviteiten. Het platform experimenteerde eerder met het aanbieden van kaartjes voor attracties in een aantal steden in de Verenigde Staten, geïntegreerd in de boekingsfunctionaliteit voor hotelgasten.

Staying

Booking.com-oprichter Geert-Jan Bruinsma kwam een jaar geleden met het initiatief 'Staying', dat toeristen via zijn mobiele applicatie liet chatten met hoteleigenaren en reisinformatie beschikbaar stelde; voor die toepassing bleek echter te weinig animo bij reizigers, waardoor de start-up begin dit jaar strandde.

Lees ook: 'Booking.com zoekt groei in de breedte' (10-04-'18)